Hopp til innhold

Kapasiteten sprengt på Ofotbanen

Det kan bli trafikkork på Ofotbanen de neste årene. Jernbaneverket forventer kraftig økning i antall tog, men penger til nødvendig utbygging er ikke på plass.

Video 2a4218a1-e411-4ca3-b5a2-2d3e92c270c4.jpg

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nå haster det å få til en kapasitetsøkning på Ofotbanen, mener transportmiljøet i Narvik.

Utfordringen på Ofotbanen er en kraftig vekst de neste fire årene. Nye prognoser fra Jernbaneverket viser en økning fra 34 tog i døgnet, til 50 tog i døgnet. Banesjefen ser at de trenger flere krysningsspor.

– I førte omgang er det viktig å forlenge krysningssporene fram til 2015. Så har vi prognoser som viser økning frem til 2020. Da er det ikke tilstrekkelig med de krysningssporene vi har i dag. Da kan det bli aktuelt bygge dobbeltspor på noen deler av streknignene, sier banesjef på Ofotbanen, Thor Brækkan.

Krever hastebudsjett

Det går mange containertog med dagligvarer og fisk samt persontog på Ofotbanen. Men malmtransporten fra Sverige til Narvik havn er viktigst, og tre nye gruveselskap ønsker plass. Havnesjefen vil ha flere malmbåter på havna og krever et hastebudsjett.

– Dette er så stort og viktig at det bør hfinansieres utenom det ordinære budsjettet, for ikke å tape tid og muligheter i denne sammenhengen, sier havnesjef Rune Arnøy i Narvik Havn.

Investeringene er beregnet til over en halv milliard kroner. Men så mye penger kan ikke staten love.

Se Ofotbanen fra lufta

Ofotbanen regnes som en fantastisk ingeniørkunst i et tøft terreng. NRK har filmet hele turen fra helikopter. Les saken og se video fra Ofotbanen.

Du kan også lese om Ofotbanen i NRK Nordlands fylkesleksikon - LKAB og malmbanen.