Jagerflyet fikk betydelige skader da et ledd på nesehjulet knakk under landingen torsdag. Nå må Forsvaret vurdere om flyskroget er i god nok form til at kostnadene ved en reparasjon lar seg rettferdiggjøre.
– Vi må se på hvor mye som kreves for å få flyet på vingene igjen. Det er en helhetsvurdering som er avhengig av hvor mange flytimer skroget har hatt, forklarer oberstløytnant Ivar Moen, informasjonsoffiser ved Forsvarets operative hovedkvarter, til NTB.
Framsto dramatisk
Det opprinnelige meldingen til politiet om ulykken lød dramatisk.
– 12.56 fikk vi melding om at et F16-fly hadde hatt en hard landing og at det hadde brutt ut brann i flyet. Heldigvis viste det seg at det ikke var fullt så dramatisk, sier operasjonsleder Ivar Bo Nilsson i Salten politidistrikt til NRK.no.
Piloten kunne til alt hell klatre uskadd ut av flyet, men skroget fikk store skader.
Ifølge Moen må kostnadene ved å reparere flyet veies både mot antall timer flyet har vært i lufta, og hvor lenge det er igjen til flyet blir utfaset. Norge skal om få år begynne å erstatte dagens F-16-fly med nye jagerfly av typen F-35.
Skal erstattes
Forsvaret har mottatt en foreløpig rapport om torsdagens hendelse i Bodø og vil i løpet av neste uke avgjøre hvordan ulykken skal følges opp videre.
Norge fikk levert i alt 74 F-16-fly på 1980-tallet, og de fleste flyene har i dag vært i bruk i mer enn 30 år. Siden innføringen har i alt 17 av flyene gått tapt, det siste i 2001.
De aldrende jagerflyene skal erstattes av inntil 52 nye F-35-fly. De første seks av disse skal leveres til Norge i 2017.
(NTB/NRK)