Hopp til innhold

Jagerfly-slutt kan gi dyrere flyreiser

Når jagerflyene reiser til Ørland, risikerer Avinor å bli sittende med en ekstraregning på 100 millioner. Det kan bety dyrere flybilletter for deg og meg.

2Montasje Bodø Lufthavn

Dyrere flybilletter kan bli resultatet når Forsvaret forlater Bodø.

Foto: Sigurd Steinum / Per Willy Larsen

Forsvaret skal forlate Bodø lufthavn i løpet av de neste årene, og Avinor skal overta driften.

Problemet er at Avinor frykter at dette skal bli veldig dyrt, derfor har de nå kontaktet Samferdselsdepartementet for å få mer penger.

Frykter millionregning

Margrethe Snekkerbakken

Margrethe Snekkerbakken frykter store utgifter ved å overta Bodø lufthavn.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen / Avinor
Torbjørn Lothe

NHO Luftfart er meget skeptisk til at passasjerene kan ende opp med regninga for at Avinor overtar flyplassen i Bodø

Foto: NHO Luftfart

– Det Avinor frykter er ei ekstraregning på opp mot hundre millioner kroner, sier sjef for regionale lufthavner Margrethe Snekkerbakken.

Avinor tar nå opp utgiftsøkningen med departementet.

Skulle ikke koste noe ekstra

For Avinor er det viktig å få dette problemet belyst. Premissen for å overta flyplassen i Bodø var at dette ikke skulle koste noe ekstra for Avinor.

– Det blir høyere utgifter, og disse utgiftene må vi få dekke inn. I siste instans må vi påføre regninga til flyselskapene og passasjerene, sier Snekkerbakken.

Frykter at passasjerene får regninga

NHO luftfart er meget skeptisk til at Avinor kan får en ekstrautgift på opp mot 100 millioner kroner for å overta flyplassen i Bodø.

– Dette har vi fryktet og synes det er svært urettferdig at passasjerene kan bli sittende med ei ekstraregning for at Forsvaret forlater en flyplass. Det er ikke holdbart sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

– Ikke klarlagt

Seniorrådgiver Edvard Andersen i kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet opplyser til NRK at de økonomiske konsekvensene av overtakelsen er ennå ikke helt klarlagt.

– Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til spørsmålet om Avinors økonomi når det er klarere hvor høye disse kostnadene faktisk blir for Avinor, skriver han i en e-post til NRK.