Hopp til innhold

Slik lurer hun lærerne trill rundt

Hun har funnet de slueste måtene å lure lærerne på, og har allerede jukset seg gjennom barneskolen og ungdomsskolen. Nå gjør hun alt for å sikre seg et godt vitnemål fra videregående.

Video Flink pike med mørk hemmelighet

ANONYM: Eleven på den videregående skolen ønsker å være anonym, og har derfor fått stemmen forvrengt. Klikk nede til høyre for å se videoen på full skjerm.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Juksingen har hjulpet meg mye. Med gode karakterer får jeg goodwill både hos lærerne og hjemme. Jeg er ikke stolt av det, men det gir meg bedre muligheter for å komme meg videre i livet, sier hun til NRK.no.

Og selv om lærerne har fått nye dataverktøy for å slå kloa i flere, er det i følge elever NRK.no har snakket med fortsatt enkelt å føre lærerne bak lyset.

Jenta ved en videregående skole i Nordland tar frem pennen og finner steder på kroppen hvor det er plass til å skrive vanskelige definisjoner og viktige setninger.

Det er klart for skoleprøve, og det skal jukses i stor stil.

– På mindre prøver skriver jeg ting fra lærebøkene på hendene. Jeg har blant annet skrevet på runeskrift med hjerte rundt for at lærerne skulle tro at jeg var forelsket i noen. Av og til skriver jeg på leggen slik at det bare er å løfte litt på buksa mens ingen ser, forteller hun.

Startet på barneskolen

Skoleleven vil være anonym fordi hun frykter det kan få konsekvenser for fremtiden dersom hun står frem med fullt navn. Hun startet å jukse allerede på barneskolen.

– Da handlet det mest om å skrive i hånda, men etter at jeg leste om juksemetoder på internett, og snakket med andre om juksing, så utviklet det seg. Jeg har ikke telling på hvor mange prøver jeg har jukset på, men det er de aller fleste.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Gir lærerne hodepine

Skoleeleven i Nordland er slett ikke alene om å lure lærerne for å få gode karakterer. Og metodene elevene bruker for å jukse blir stadig mer utspekulerte.

Det gir lærerne hodepine. Bjarklind Einarsdottir ved Bodin videregående skole er en av dem som har tatt elever i juks.

– Men med så mange hjelpemidler som elevene kan bruke i dag, er det vanskelig for oss lærere å få med oss alt. Det hjelper å ha erfaring og kjenne elevene godt, sier Einarsdottir.

Omtrent alle jeg kjenner jukser eller har lyst til å jukse.

Elev på en videregående skole i Nordland

Likevel mener lærerne at de tar innpå elevene. Fra å bli beskyldt for å være tekniske sinker har lærerne fått nye og avanserte våpen, som skal hjelpe dem å vinne den store juksekrigen.

– Jeg mener lærerne er flinke og ser veldig fort på besvarelsene dersom det er mistanke om juks, sier rektor Leif Magne Eggestad ved Bodin videregående skole.

Skanner besvarelsene

I kampen mot plagiering fra nettsider og andres tekster finnes det i dag flere nettbaserte plagieringsverktøy.

– På få år har lærerne blitt mer digitalt kompetente. Og med de nye verktøyene kan de avsløre flere, sier Kjell Mørk, som er koordinator for nettstøtte og opplæring i Nordland.

Han har ansvaret for læringsplattformen «It's learning» for alle skolene i fylket. All undervisningsrelatert informasjon og tilbakemeldinger fra lærer presenteres via «It's learning». Her er plagiatkontrollprogrammet «Ephorus» integrert.

– Når elevene leverer inn en besvarelse kjører vi den gjennom programmet, som kan fortelle oss om teksten er en ren kopi fra internett, eller om kanskje deler er kopiert, forklarer han.

Lurer plagiatverktøyene

Juksing i skolen

Denne eleven ved en videregående skole i Nordland, bruker mobilen for å jukse på prøvene.

Men ikke alle opplever at lærerne puster elevene i nakken.

En 18-åring ved en videregående skole i Nordland forteller hvordan han klarer å lure også plagiatkontrollprogrammet.

– Man setter inn X istedenfor mellomrommene i teksten, og merker dem hvite. Da oppdager ikke programmet plagieringen. Dette har jeg gjort mange ganger uten å bli oppdaget, forteller han til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Han går tredjeåret og vil også være anonym fordi han tror det kan gå utover de siste sjansene han har for å sikre et godt vitnemål. Samtidig som han bruker IT-kunnskapene sine til å lure lærerne, bruker han også mobiltelefonen til det samme på skoleprøver.

– På prøver hvor det er tillatt med mobil tar jeg bilder av sider fra lærebøker. Når ingen legger merke til det, så ser jeg på mobilen under pulten. Jeg har jukset på stort sett alle prøver siden slutten av barneskolen.

Han tør ta sjansen, men er klar over at han kan bli straffet dersom han blir tatt.

Jeg har brukt et avansert oversettelsesprogram som jeg lastet ned fra internett. Man kan laste ned forskjellige versjoner opp til profesjonell utgave, alt etter hvilken karakter man vil ha. Det blir integrert i f.eks Microsoft Word og oversetter fra engelsk til tysk for meg. Mens læreren ikke så det, jukset jeg ved å bruke programmet slik at jeg berget karakteren i tysk.

18-årig skolelev

Slik straffes jukserne

Straffen for juks varierer i den norske skolen, fra annullering av oppgave eller eksamen til utestengelse fra lærestedet. Ved høyere utdanning kan det også være snakk om utestengelse fra andre læresteder i Norge, i ett eller to semestre.

Bodin videregående skole slår hardt ned på juks.

– Blir du tatt får det store konsekvenser. Besvarelsen blir annulert, og du kan miste grunnlaget for standpunktkarakter og dermed få skolegangen forsinket et år. I tillegg går det utover karakter for orden og atferd, sier rektor Leif Magne Eggestad.

– Ikke bare negativt å jukse

Elever i videregående, Susanne Åseng og Victoria Hauge

HELT VANLIG: – Det er ganske vanlig å jukse, for eksempel å kopiere tekst. Mange ser nok på det som en lettvint løsning, mens andre tror de ikke klarer prøvene uten å jukse, forteller elevene Victoria Hauge (t.v.) og Susanne Åseng.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Mens noen mener juks og tekstkopiering ikke har noe med skole og læring å gjøre, er universitetslektor i pedagogikk, Karl Fredrik Isaksen, ved Universitetet i Nordland av en annen oppfatning. Han mener lærerne blir for fokuserte på juks som metode og ikke ser på juks som metode til læring.

– Det blir juksingen i seg selv man blir opptatt av og ikke hva vedkommende har lært for å kunne klare å jukse. Elevene går ofte gjennom lærestoffet i juksearbeidet. Selv om man kanskje leverer kopi av en annen tekst, så må man jo ha gått gjennom denne og sjekket om den svarer på oppgaven, sier Isaksen.

Universitetslektoren tror det er de flinkeste elevene som lurer lærerne.

– Jukserne må være smarte og ha teft for hva som kan være relevant. De svake har ikke mulighet til å jukse, for de skjønner for lite til å kunne gjøre det. De taper jo enda mer i den forstand at de ikke kan jukse, forklarer Isaksen.

Kjendis-juks

Per Sundnes NORSK MELODI GRAND PRIX 2010 - FØRSTE DELFINALE

MGP-GENERAL: Per Sundnes.

Foto: Ned Alley / Scanpix
Alexnader Os

VM-HELT: Alexander Os.

Foto: Junge, Heiko / Scanpix

MGP-general og mangeårig lærer i videregående, Per Sundnes, innrømmer at han prøvde seg som jukser det første året han gikk på videregående.

– Men jeg er veldig lett å gjennomskue, og var en elendig jukser. Jeg husker en matteprøve hvor jeg slet tungt. Jenta foran meg ville hjelpe, og bøyde seg til siden, slik at jeg skulle få se svarene. Men det hjalp lite når man er 1,30 på strømpelesten. Jeg så utregninga, men ikke svaret, og ble avslørt av læreren. Et pinlig øyeblikk, minnes Sundnes med et smil.

Også verdensmester i skiskyting, Alexander Os, ble avslørt da han forsøkte seg på juks.

– Vi hadde en gangeprøve på barneskolen og jeg hadde gangetabellen printet på blyanten. Jeg husker at jeg ble oppdaget, så det var ikke så vellykket.

Per Sundnes tror heller ikke at juksing lønner seg i det lange løp.

– Mange misforstår hvorfor de går på skole. Det er ikke læreren du lurer. Det er deg selv, sier han til NRK.no.

Hjertebank

Og jenta som bruker kroppen som tegnebrett for lure lærerne innrømmer at det ikke er helt uten nerver.

ruker hele kroppen som tegnebrett for å lure lærerne og sikre seg gode karakterer, har det vært mange ganger hvor hun nesten har blitt oppdaget.

– Heldigvis har det gått bra til nå. Men når jeg sitter der med tekst på låret, og lærerne går forbi pulten, blir jeg varm i kroppen og får skikkelig hjertebank.

Kommer du noen gang til å klare å stoppe?

– Vanskelig å si. Men jeg kommer garantert til å jukse på den neste store prøven.

I boksen under kan du prøve Googles oversettingsverktøy. Dette er noe som flere elever bruker i skolearbeidet. Lim inn tekst du ønsker oversatt, velg språk og klikk «translate».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Har du jukset? Er det nå egentlig så galt? Fortell din juksehistorie her!