Oisann, innholdet som skulle vises her støttes ikke lenger. Vi beklager!
Oisann, innholdet som skulle vises her støttes ikke lenger. Vi beklager!

Ifølge avisa Fremover er målet til de japanske turistene å se Nordlys, eller Aurora Sugoi på japansk, som betyr «det fantastiske lyset».

Nordlyset er et naturfenomen som har fascinert japanerne i årtusener. Mange japanere mener at det å se nordlyset bringer lykke og gode fremtidsutsikter, spesielt for nygifte par.

Og selv om nordlys knapt er observerbart fra Japan, så har faktisk japanske forskere lenge hatt en fremstående rolle på feltet. Og etter planen skal charterflyet lande på Evenes på lørdag, med turister på jakt etter nordlyset.

Håper japanerne kommer seg av gårde

Reidar Johansen - Fungerende lufthavnsjef Reidar Johansen ved Evenes lufthavn. - Foto: Avinor /

Fungerende lufthavnsjef Reidar Johansen ved Evenes lufthavn.

Foto: Avinor

Fungerende lufthavnsjef på Evenes, Reidar Johansen, bekrefter at det etter planen skal komme et fly av typen Airbus A340, med plass til 240 passasjerer fra Tokyo Narita flyplass på lørdag.

– Det skulle komme tilsvarende fly til Banak i helga, men de ble innstilt. Det flyet til Evenes er foreløpig ikke kansellert, men man vet jo ikke. Den sivile trafikken blir jo selvsagt ikke prioritert i en slik katastrofesituasjon, men vi håper jo at flyet kommer, sier Johansen.

– Vet dere hvor mange som kommer?

– Nei, flyet har jo plass til 240 passasjerer, så det blir vel over 200 personer. Men nå er det jo restriksjoner på bruk av flyplassen, slik at blant annet hjelpemannskaper skal komme fram til katastrofeområdene. I tillegg vet vi jo ikke om det blir noen avbookinger på grunn av at noen er rammet av katastrofen, sier Johansen.

Ifølge Johansen skal de japanske turistene etter planen på forskjellige utflukter og reiser i hele Nord-Norge, blant annet Lofoten og reise med Hurtigruta.

– Nordlyset er grunnen til at turistene kommer

– Det er klart at nordlyset er blitt en «reason for going» innenfor vinterturisme. Turistene ønsker selvsagt å se og oppleve ting, men ønsket om å se nordlyset, gjør at de velger Nord-Norge som destinasjon, sier direktør Silje Brandvold i Nord-Norsk reiseliv.

Hun forteller de har satset for fullt på å gjøre nordlyset til en merkevare, på samme måte som at Finland har julenissen. I ei måling de utførte i England, så assosierte folk Nord-Norge med nordlys i mye større grad enn for eksempel midnattsola.

– Har fått noen avbestillinger

– Vi har i mars totalt 800 gjester fra Japan som etter planen skal reise med hurtigruten, og hittil har vi fått et titalls avbestillinger, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

Han understreker at selv om de satser mot det asiatiske markedet, så er denne gruppen bare en svært liten andel av de som reiser med hurtigruten.

– Japanske turister generelt tilbringer svært kort tid ombord, de er her fra en til to dager, og de står for en veldig liten del av markedet, sier Norum.

Silje Brandvoll - Direktør i Nord-Norsk reiseliv, Silje Brandvold - Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Direktør i Nord-Norsk reiseliv, Silje Brandvold

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK