Hopp til innhold

Jagerfly måtte stoppes med bremsewire

Et tysk jagerfly fikk i ettermiddag tekniske problemer over Bodø. Flyet landet uten dramatikk, melder politiet.

Her er det aktuelle flyet fotografert i lufta

Her er det aktuelle flyet fotografert i lufta kort tid før landing. Under flyet ser vi en krok som hekter seg fast i en vaier på rullebanen, slik at det stopper raskere.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Et av de tyske Eurofighter-flyene som er med på øvelsen Arctic Challenge Exercise fikk fredag ettermiddag tekniske problemer, opplyser Henning Homb, som er stabssjef ved 132 luftving.

Like etter klokken 15 melder politiet i Salten at flyet har landet, og at det ble stanset ved hjelp av en såkalt «bremsewire». Landingen skjedde uten dramatikk, ifølge politiet.

– Flyet hadde behov for å lande med ekstra hjelp, i tillegg til bremsene. Da har vi en installasjon på flyplassen som vi kan bruke. Dette er en tykk stålvaier som er spent på tvers av rullebanen.

– Flyet slipper ned en krok før landing, som tar fatt i denne vaieren, slik at flyet bremser relativt raskt opp, forklarer Homb til NRK.

Jagerflyet lander i Bodø

Her ser vi flyet lande i Bodø.

Foto: Sigurd Tonning-Olsen / Luftforsvaret

– Udramatisk

Det er ikke første gang noe slikt skjer. Så sent som i forrige uke måtte et britisk fly bruke den samme vaieren da det fikk lignende problemer.

– Det tyske luftforsvaret har hatt noen lignende tilfeller i Tyskland bare denne uka, så fra vår side anser vi dette som udramatisk, sier Homb.

Han beskriver saken som relativt rutinepreget.

– Piloten har rapportert at han landet trygt. Flyet står nå på rullebanen, og alt ser ut til å ha gått forskriftsmessig og uproblematisk for seg.

Forsinkelser

En konsekvens av bruk av denne vaieren, er imidlertid at det tar en stund å få surret den sammen igjen. Dette skaper forsinkelser for den øvrige flytrafikken.

I etterkant av hendelsen har rullebanen måttet stenge i cirka 45 minutter, forteller stabssjefen.

– Når det gjelder militære fly kan vi ta dem ned på en parallel rullebane. Det kan vi også med Widerøe-flyene, som krever kortere bane. Men når det gjelder store fly, som for eksempel Boeing 737 som opereres av blant annet Norwegian og SAS, så kan det oppstå forsinkelser, avslutter han.

Forsvaret har ikke tillatt NRK å filme verken beredskapen eller landingen.

Laster Twitter-innhold