Hopp til innhold

Forsvaret: – Vi skal finne årsaken til Hercules-ulykken

Flere hundre meter oppe i den stupbratte fjellsiden jobber mellom 60 og 70 personer for fullt i påsken med å finne vrakdeler og levninger etter flystyrten i Kebnekaise 15. mars.

Video Hercules-fly - fra cockpit

NRK var med Hercules-flyet «Siv» til Jan Mayen i 2011. FOTO: LARS BJØRN MARTINSEN/BJØRN ERIK RYGG LUNDE

Brigader Per Egil Rygg

Brigader Per Egil Rygg.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Insatsen på haveristedet i Kebnekaise-massivet fortsetter med full styrke fram til 13. april.

– Arbeidet fortsetter for fullt i påsken, både nede på isbreen og oppe på toppen av Kebenkaise. Vi jobber effektivt og finner nye vrakdeler hele tiden. Så langt er det funnet 30 tonn, sier brigader Per Egil Rygg til NRK.no.

Han leder Forsvarets militære granskingskommisjon, som er integrert i den svenske havarikommisjonen. Det er åtte medlemmer i Forsvarets kommisjon, mens den svenske havarikommisjonen har 12 medlemmer.

Hovedjobben er å finne årsaken til flystyrten i Kebnekaise.

Egen norsk rapport

Det svenske politiets identifiseringsgruppe fortsatte søndag sine undersøkelser på havaristedet i Ke

Flere hundre meter oppe i den stupbratte fjellsiden lå vrakdelene spredd.

Foto: ROGER VIKSTRÖM / SCANPIX

– Vi skal finne årsaken. Fortsatt har vi en bred tilnærming. Dette fordi vi må holde alle muligheter åpne. Det er for tidlig å konkludere nå, sier Rygg.

I Sverige har havarikommisjonen ett år på seg på å legge fram en rapport. Ifølge Forsvarets Forum vil brigader Rygg levere en egen rapport til Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOHK).

Fortsatt er ikke flyets ferdsskriver og taleregistrator funnet, men Rygg er optimistisk. Minnekortet som ble funnet før påske gir håp om å komme nærmere et svar på gåten.

Ekstern hjelp til å analysere minnekort

Flydeler i snøen ved havariplassen på Kebnekaise

Flydeler i snøen ved havariplassen på Kebnekaise.

Foto: Svensk politi / NTB/Scanpix

– Dette kortet var installert i en kortmaskin. Kortet var skadet, så det vile ta litt tid før man klarer å analysere innholdet. Det er mulig vi må innhente hjelp fra produsenten for å få det til, sier Rygg til NRK.no.

– Hva kan kortet fortelle?

– Det kan gi oss informasjon om selve flyturen. Sannsynligvis er det ikke mye nytt, men det vil kunne bekrefte det vi langt på vei vet.

Fortsatt håper medlemmene i Havarikommisjonen at de såkalte svarte boksene skal finnes.

– Men selv om vi ikke finner dem, har vi masse annen informasjon. Når denne settes sammen skal vi klare å kartlegge hendelsesforløpet, sier Rygg.

Våren gir nye utfordringer

Foreløpig skal mannskapene jobbe fram til 13. april.

– Da nærmer vi oss vårløsningen, og må ta en ny vurdering. Våren byr på nye utfordringer, både logistikkmessig og sikkerhetsmessig. Snøsmeltingen kan føre med seg gjenstander ned i bredsprekkene, sier Rygg.

Svensk politi har allerede antydet av ryddingen kommer til å pågå fram til sommeren.

Offentliggjør navn etter påske

HERCULES KEBNEKAISE

Kriminalteknikere og hundepatruljer fra svensk politi deltar i søket.

Foto: ROGER VIKSTRÖM / SCANPIX

I tillegg til hundepatruljene og kriminalteknikerne fra svensk politi, jobber både folk fra havarikommisjonen og norsk og svensk militært personell på havaristedet. Arbeidet går blant annet ut på å sikre området mot snøskred og farlige bredsprekker. Samtidig pågår søket etter vrakdeler og levninger etter besetningen.

To av de omkomne offiserene er så langt blitt identifisert etter DNA-analyser i Umeå. Navnene på de omkomne offiserene vil ifølge politiet bli offentliggjort etter påske.

Ulykken skjedde 15.mars da Hercules-flyet styrtet mellom Kebnekaises nord- og sydtopp. Hercules-flyet deltok i militærøvelsen Cold Response, og skulle hente spesialsoldater i Kiruna da det forsvant fra radaren.

Video Hercules-fly - fra cockpit

Skal fly samme ruten som Herculesflyet