Klokka 12 onsdag åpnet sametingspresident Egil Olli det nye Adde Zetterquist-galleriet på Storjord i Saltdal.
– Det er en ære at noen vil ta vare på våre ting og viser dem fram i et slikt praktbygg. Det er som en takk for alt strevet man har hatt. Samtidig blir jeg litt blyg også. Klarer vi å fylle det ordentlig?, sier Per Adde til NRK.no.
Det nye bygget rommer visningslokaler for Kajsa Zetterquists og Per Addes bildekunst, et gjestegalleri og et verksted for formidlingsaktiviteter. I tillegg er det laget en egen utstilling om kunstnernes liv og virke som får fast plassering i inngangsområdet.
– Disse bildene er viktige for oss, og det er litt vemodig å gi dem fra seg. Det blir et savn. Men vi får reise ned å se på utstillingene, smiler Kajsa Zetterquist (77).
Nå er hun spent på mottakelsen utstillingene vil få.
– Dersom galleriet kan fungere slik at menneskene gjennom bildespråket kan få impulser som bidrar til å skape engasjement, ville det vært veldig hyggelig, sier Zetterquist.
Hun synes de 60 maleriene paret har donert passer godt inn i de nye lokalene.
– Det er kanskje litt stormaget å si det, men jeg synes de passer «jättebra», smiler hun.
– En gledens dag
Også fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap), som i mange år har jobbet for galleriet, var det en stor dag.
– Disse kunstnerne har beriket landsdelen vår med sin kunst og enorme samfunnsengasjement gjennom flere tiår. Galleriet er stort og varmt. Kunsten som henger på veggene fyller rommet. Dette er en gledens dag, og jeg håper mange vil bruke og besøke galleriet, sier Eriksen til NRK.no.
– Rytme og puls
Galleriet er tegnet spesielt til Per og Kaisas kunst av arkitektene LPO arkitekter.
– Per er en kolorist som bruker fargene veldig ekspressivt. Han jobber med store, raske bevegelser for å fram rytme og puls i naturen. Per og Kaisa er kunstnerisk beslektet. Hun bruker også fargene rytmisk, sier kunstfaglig ansvarlig Rigmor Angel Hansen for Adde Zetterquist kunstgalleri.
Ifølge daglig leder Asbjørn Hagen i Nordland nasjonalparksenter er det mange særegne detaljer i bygget som publikum bør merke seg.
– Gulvet i galleriet er et såkalt kubbegulv, med endeveden opp. Det er brukt materialer av tre også i tak og vegger. Det gir stabil luftfuktighet og et godt inneklima for folk og kunstverk, sier Asbjørn Hagen.
Hvelvet kano
31 arkitektkontor fra inn- og utland deltok i konkurransen om å tegne det 650 kvadratmeter store galleriet, som har en prislapp på om lag 30 millioner kroner. Byggets form er inspirert av en hvelvet kano. Ute er bygget er kledd med furu.
– Utvendig er det spontekking som nå skal stå ubehandlet og gråne i vær og vind, sier Hagen.
Kanoformen forteller historien om da Per Adde padlet gjennom Sverige før han bosatte seg i Graddis ved Saltfjellet på 1960-tallet. Sammen med Kajsa Zetterquist slo han seg ned ved Erik Larsatjønna, som ligger to kilometer fra nærmeste vei.
Ved dette fjellvannet har paret reist et tun av flere tømmerhus, som fremdeles er deres hjem og atelier. Siden har paret vært kjent for sitt samfunnsengasjement og sin store innsats både for nordnorske kunstnere og for samene.
I tillegg til å utstille kunsten deres, skal det planlagte galleriet formidle den spennende og spesielle historien om livet til Per Adde og Kajsa Zetterquist.
– Det er et praktbygg for alle som vil komme inn og se på kunsten, men også for dem som vil studere bygget. Det vises godt når du kommer som veifarende både fra nord og sør, og har en betydelig stoppeffekt, sier Asbjørn Hagen som er daglig leder i Nordland nasjonalparksenter.
Dypt engasjement for Saltfjellet
At kunstnernes galleri er plassert sammen med Nordland nasjonalparksenter har en naturlig forklaring. Begge var sterkt engasjert for å få vernet både Alta-vassdraget og Saltfjellet.
– Per Adde tok en rolle som samenes talsmann i verneprosessen inn mot beslutningstakerne. Opprettelsen av nasjonalparken Saltfjellet-Svartisen i 1989 og senere ved etableringen av nasjonalparksenteret på Storjord i Saltdal kommune i 2005 hadde ikke vært den samme uten det engasjementet som både Per og Kajsa viste, sier Hagen.
Kunstnerparet Per Adde og Kajsa Zetterquist var selv til stede da grunnsteinen til galleriet som bærer deres navn ble lagt ned i september i fjor.
– Det føles godt å bli verdsatt. Når man er blitt gammel kjennes det godt ut å bli verdsatt og at en institusjon tar vare på verket man etterlater seg. Det er godt å vite at verkene våre ikke blir plassert på et kott når vi dør, sa en rørt Zetterquist under nedleggingen.
I 2008 var NRK på besøk hos kunstnerparet gjennom programserien «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu»