Hopp til innhold

Hurtigruten stevner fem nye havner

Hurtigruten går til sak mot fem havner i Nord-Norge, etter å ha vunnet frem i Høyesterett mot Stranda kommune i saken om havneavgifter.

Hurtigruta Nord-Norge på vei inn Bodø havn

Hurtigruteskipet Nord-Norge på vei inn Bodø havn

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Striden står om hvor mye Hurtigruten skal betale, for å legge kai ved norske havner. Høyesterett ga i juni Hurtigruten medhold i at Stranda havnevesen hadde tatt seg for godt betalt. Nå går rederiet til sak mot fem nye havner.

– Vi har over en treårsperiode betalt minst 36 millioner for mye i avgifter. Det kan være mye mer, og dette skal vi gjennom ytterligere analyser få dokumentert, sier administrerende direktør Daniel Skjeldam til TV 2.

Hurtigruten har nå stevnet havnene i Bodø, Stamsund, Risøyhamn, Finnsnes og Tromsø.

– Ulovlige avgifter

Stranda havnevesen vant ikke fram mot Hurtigruten i Høyesterett. Retten fastslår at havnevesenet i Stranda ikke kan kreve passasjervederlag fra Hurtigruten i Geiranger. Skjeldam mener avgjørelsen fra Høyesterett må få betydning for andre havner langs kysten.

– Vi har jo i hurtigruten blitt avkrevd ulovlige avgifter fra offentlige virksomheter over mange år. På toppen av det har vi blitt dratt gjennom tre rettsinstanser av en av dem. Vi har tatt opp kampen på vegne av hele nærskipsfarten langs kysten, og det har vi gjort etter at havneavgiftene steg over 30 prosent på et par år.

Daniel Skjeldam

Administrerende direktør Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

Utviklings- og kommunikasjonssjef i Bodø havn Erlend A. Willumsen sier til NRK at Bodø Havn avventer å kommentere saken til de har mottatt stevningen gått gjennom den med sin advokat.

Slipper avgift i Geiranger

I sommerhalvåret går hurtigruteskipene på vei nordover innom Geiranger. Skipene legger ikke til kai, men passasjerer som skal starte eller slutte turen der eller delta i en busstur til blant annet Trollstigen, blir fraktet i land med båter.

Havnevesenet i Stranda krevde at Hurtigruten skulle betale passasjervederlag for samtlige passasjerer om bord i Hurtigruteskipene, selv om 70 prosent av passasjerene ikke går i land. Havnevesenet fikk ikke gjennomslag for dette i Høyesterett.

– Dommen er veldig viktig. Opptredenen til Stranda Havnevesen, som er en offentlig virksomhet, er soleklart myndighetsmisbruk. Nå har dette blitt slått fast i Høyesterett, sier Skjeldam til NRK.

– Hvorfor stevner Hurtigruten disse fem havnene?

– Vi har engasjert et revisjonsfirma til å gå gjennom alle havneavgiftene langs Norskeskysten. Og det er disse havnene som har utmerket seg som de verste i klassen til å drive inn ulovlige avgifter.