Ferske tall viser at fra juni til august var det 15.000 personer som med sykkel, bil eller til fots tok turen til himmelblåøya. Med bare 24 fastboende på øya ble turiststrømmen meget tydelig, skriver Helgeland Arbeiderblad.
Samarbeid
I de seinere årene har det vært jobbet systematisk for å markedsføre hele Helgeland med kyst og innland. Nå skal Polarsirkelen Reiseliv, Destination Helgeland og Helgelandskysten Reiseliv samarbeide tettere om å trekke turistene til regionen.
– Vi skal ha en felles brosjyre, felles messeinnsats på Lillestrøm i februar, en felles norgeskampanje og samarbeid på reiselivskonferansen, sier markedssjef i destinasjon Helgeland Sølvi Kristoffersen.
Det er ikke første gang disse tre samarbeider, men det er første gang de samarbeider så bredt.
– Dette er et nytt løft som vi gjør nå for å samkjøre informasjon slik at det blir tydelig at vi kommer fra ett felles Helgeland, sier Kristoffersen til Helgeland Arbeiderblad.
Tilfredse turister
En undersøkelsen som ble gjennomført i fjor, viser at turistene som kommer til Helgeland stort sett er tilfredse. Det viktigste for besøkende på Helgeland er naturen og landskapet og at det ikke er så mange andre turister som reiser nettopp til denne regionen. For masseturisme gir ikke den samme følelsen av å komme til uberørt landskap.
– I fjor ble sykkelutleien vår doblet og overnattingsstedene langs Helgelandskysten opplevde en økning i overnatting på mellom 20 og 30 prosent. Vi har aldri sett så mange privatpersoner og grupper med sykkel som i år. Det har vært en sterk økning, sier hun til Helgeland Arbeiderblad.
Denne økningen kan ikke tallfestes konkret ettersom turister på sykkel kun betaler for seg selv på ferja, sykkelen kommer med gratis. Hun mener økningen i antall turister på Helgeland først og fremst skyldes en målrettet markedsføringsstrategi, men programmer som Jenter på hjul på TV2 og Himmelblå på NRK har ført til en strøm av norske turister.
– Vi har virkelig jobbet med å sette Helgeland på kartet og de siste to årene har det vært et skikkelig løft. Vi må tenke helhetlig. Det er totalopplevelsen ved å komme til Helgeland som er viktig for kunden. Nå høster vi frukter av den jobben som er gjort, avslutter Sølvi Kristoffersen.