Hopp til innhold

Her sender de Teddynauten ut i verden

I flere måneder har elevene ved Å ungdomsskole i Lyngdal jobbet med å få Teddy opp i lufta. Nå håper de at innsatsen skal føre til deres bamse skal skytes ut i verdensrommet fra Andøya.

– Teddynauten ble montert med heliumballong, GPS, videokamera, instrumentboks og temperaturmåler og klargjort for den 33 kilometer og to timer lange ferden før ballongen ville sprekke og returnere til moder jord, forteller lærer Linda Mersland ved Å ungdomsskole til NRK.no.

Men ferden gikk ikke helt etter planen.

– Oppskytingen gikk supert. Teddynauten fløy over skolen. Men høyt oppe i ei furu viklet ballongen seg fast i tretoppene og Teddynauten ble hengende fast.

Det førte til at Teddy måtte skytes ned etter den mislykkede oppskytingen. Men selv om elevene ble skuffet over at ballongen ikke rakk opp til verdensrommet, anser de prosjektet som vellykket.

– Det har vært en utrolig interessant og lærerik prosess. Nå skriver vi rapporten som skal sendes til Andøya rakettskytefelt, sier Mersland.

Teddynauten endte i tretoppene ved Å ungdomsskole i Lyngdal

Teddynauten endte i tretoppene ved Å ungdomsskole i Lyngdal.

Foto: Å ungdomsskole

Skal sende teddy til verdensrommet

Totalt har 37 skoler rundt om i Norges land fått tilsendt en teddybjørn med romdrakt og enkle instrumenter fra Nasjonalt senter for romrelatert opplæring, NAROM. Ved Sørreisa skole skal de etter planen sende opp teddybjørnen sin den 23. april.

– Akkurat nå forbereder vi til oppskyting og innhenter fakta om hvordan vi skal sette utstyret sammen før vi skal skyte dette opp. Vi har også en blogg om hva vi har gjort, sier Sander Bakkehaug, som er elev i 8. klasse ved Sørreisa skole.

For å delta i konkurransen om å få skyte teddybjørnen ut i verdensrommet, må elevene sende teddynauten ut på et testoppdrag i en værballong fra egen skole.

– Vi har funnet ut at vi skal ha feste på en GPS og et kamera, også skal vi sende med et egg som et lite eksperiment. Og da skal vi prøve å se om det egget vil tåle trykket og kulda oppe i lufta. Vi har ikke noen teorier ennå, men min hypotese er at egget vil sprekke, sier klassekameraten Markus Brattbakk.

Premien er tur til Andøya og møte med astronaut

– Oppdraget vil ende med at Teddynauten skal falle til jorda igjen, gjerne i en fallskjerm. Da skal han plukkes opp, slik at data kan gjenvinnes. Så skal de evaluere resultatene fra testoppdraget og sende oss en rapport som vil bli vurdert av en jury, sier daglig leder Arne Hjalmar Hansen ved Nasjonalt senter for romrelatert opplæring, NAROM.

Premien skoleklassene får er en tur til Andøya rakettskytefelt under markeringen «Norge – 50 år i verdensrommet», som foregår den 18. og 19. august.

Under arrangementer skal teddybjørnen til elevene sendes opp med jubileumsrakett, og elevene får hjelp fra astronaut Christer Fuglesang

– Lørdag den 18. august er det på dagen 50 år siden den første raketten ble skutt fra Andøya, og det var også starten på norsk romalder. Da skal de elevene som vinner få sende opp sin teddynaut, sier Hansen.

Teddynaut

Den 18. august markerer Andøya rakettskytefelt at romfarten i Norge er 50 år, det gjør de ved å skyte opp en jubileumsrakett med en teddynaut inni.

Foto: NAROM

Vil få ungdom interessert i real- og teknologifag

Formålet med å skyte opp raketter fra Andøya er i stor grad å innhente informasjon fra verdensrommet til forskning. Eksempler på det er nordlysforskning, i tillegg bruker de å måle hvordan satellitter blir påvirket av solstormer.

Til sommeren skal de skyte opp den største raketten som er skutt opp på norsk jord, der skal de skal teste ut materialer som skal brukes på fremtidens romferger.

Hansen ved NAROM håper at slike prosjekter som med Teddynauten vil være med å sikre at flere elever blir interessert i real- og teknologifag.

– Det er en alvorlig utfordring for Norge og andre europeiske land har, at mange velger bort disse fagene. Forskning viser at verdensrommet fascinerer barn og ungdom. Og da er det viktig å bruke det for å få opp interessen for real- og teknologifag, og kanskje kan prosjektet få noen av dem interessert i satse på disse fagene, sier Hansen.

Har lært mye

Også eleven Sander Bakkehaug ved Sørreisa skole tror slike prosjekter er måten å få dem interessert.

– Jeg tror mange flere blir interessert i meteorologi og astronomi når de holder på med slike prosjekter.

– Hva er det dere har lært så langt?

– Vi har lært hvor høyt en værballong kan fly før de sprekker, hvor fort de kan fly, og utstyret meteorologene bruker, for vi har ringt og snakket med Meteorologisk institutt, sier han.

Teddybjørn i verdensrommet

UT I ROMMET: Fire britiske «Teddynauter» ble sendt ut i verdensrommet i 2008 som en del av et prosjekt ved Cambridge University. Bildene er brukt med tillatelse fra universitetet.

Foto: Churchill College, University of Cambridge