– Nå er det åtte meter sjø i Vestfjorden, men «Finnmarken» er et stødig skip, sier kaptein på hurtigruteskipet, Raymond Martinsen til NRK.no.
Stormen «Jorun» har herjet ferdig i landsdelen, men det betyr ikke at faren er over. Meteorologisk institutt varsler at neste storm er i full anmarsj, og verst blir det nord i Nordland.
– Høye bølgedaler
Ifølge kaptein Martinsen kommer alt an på hvordan sjøen er, ikke hvor høye bølgene er. Ifølge kapteinen går været hardere ut over passasjerene hans enn det gjør hans besetning.
– Jeg har snakket med passasjerene, og bedt dem om å ikke bevege seg for mye rundt omkring. Vi opplever lange, dype bølgedaler. Det er heldigvis ikke krappe bevegelser i havet nå, sier Martinsen.
Når NRK snakker med kaptein Raymond Martinsen, ligger han og hans skip i Vestfjorden som ligger mellom Lofoten og Salten i Nordland fylke.
- Les også: Her treffer stormen «Jorun» Nordland
- Les også: – Aldri opplevd et slikt uvær før
Varsler tolv meter høye bølger
Vakthavende meteorolog ved Vervarslinga for Nord-Norge Rafael Kühnel, forteller at det i Vestfjorden, Lofoten og Ofoten er ventet full storm, opp mot 25 sekundmeter og mye vind.
– Det blir betydelige dønninger på havet. På grunn av vindøkningen kommer bølgene opp i 10-12 meter vest for Lofoten, og senere Vestfjorden, sier Kühnel.
– Hvor vanlig er det?
– Det er ikke vanlig. Faktisk er det litt ekstremt. Det er høyere enn det vi er vant til. Folk som skal ut med båt må være forsiktig, avslutter meteorologen.
– Glad vi ikke seiler i natt
Selv om kapteinen på MS «Finnmarken» betegner de åtte meter høye bølgene han nå seiler i som innenfor det akseptable, er været som er meldt senere i kveld noe han er glad han slipper å seile i.
– I natt ville vi ikke gått, med tanke på at det er meldt rundt 12 meter høy sjø. Det er bare gjennomsnittlig, plutselig kommer det en bølge på 15-20 meter, sier Martinsen.
Hurtigruteskipet «Finnmarken» ble satt inn i trafikk i 2002, og er det tredje skipet med samme navn. Det første ble bygget for Vesteraalske Dampskipselskap i 1912.
Skipet, som er på vei nordover, har sløyfet anløp i hele Lofoten og Vesterålen og går rett mot Harstad. I Bodø måtte skipet snu grunnet sterk vind.
- Les også: Her «koker» havet rundt Tommy
- Les også: Her ble bobilen tatt av vinden
Måtte snu i Bodø
– Vinden blåste med 16-17 sekundmeter, men rett utenfor havna kom det en byge på 25 meter i sekundet. Vi hadde ikke sjans til å holde kurs, forteller kapteinen.
Grunnen til at det er utfordrende å legge til kai når det er så sterk vind, er at skipet må slakke på farten.
– Vi begynte å sige sidelengs, rett og slett drive avgårde. For å holde kurs må vi holde høyere fart, men da er vi redde for å krasje i kaia.
Også nordgående og sørgående Hurtigrute prøvde seg i går på å gå til Lofoten og Vesterålen, uten hell.
(artikkelen fortsetter under bildet)
– Hurtigruta står han av
Kaptein Martinsen forteller at uværet som herjer nå ikke hindrer det store skipet å seile, men å gå inn og ut av havn.
– Hurtigruta står han av. Til kai kommer vi alltids, spørsmålet er hvordan man kommer seg dit. Vi har ikke krefter nok til å holde kurs i for sterk vind.
MS «Finnmarken» har en lengde på 135,8m, 283 lugarer og en totalkapasitet på 1 000 gjester. Skipet ble levert i april 2002 fra Kleven Verft i Ulsteinvik og har 15.530 bruttotonn.
Martinsen forteller at ferden videre nordover med skipet hans kan bli utfordrende, men at det er lyspunkt langs leia.
– Det er mye dårlige værmeldinger, men hele Troms er innaskjærs så det går bra. Mot Finnmark kan det bli hardere sjø igjen.
- Følg trafikken på veiene og til sjøs her
Må ta forholdsregler nordover
Raymond Martinsen sier han og hans besetning vil forsøke å gjøre ferden nordover så smidig som mulig.
– Vi har mange passasjerer som er litt oppe i årene, og det er ikke så behagelig med veldig høy sjø.
– Men får dere lagt til kai?
– Ja, det får vi, men vi må ta våre forholdsregler. Dette er et skip til én milliard kroner, det er dyrt å få bulker. Her er det ikke bare å dra på verksted, avslutter kapteinen.