Hopp til innhold

Henter gammelt storverk frem fra glemselsen

Det har ikke blitt fremført på nærmere 40 år. På fødselsdagen til komponist Fridthjov Anderssen børstes det støv av hans mest kjente verk.

Fridthjov Anderssen

Søndag er det 139 år siden Fridthjov Anderssen ble født. Da fremføres «Utferdsdraapa» for første gang på nesten 40 år.

Foto: Euridice

26. april er det 139 år siden komponisten Fridthjov Anderssen ble født i Beiarn, men bodde mye av sitt liv i Bodø. Anderssen ble kalt «Nord-Norges Grieg», men var i mange år en glemt komponist.

På hans fødselsdag børstes det nå støv av hans mest kjente verk, «Utferdsdraapa». I dag fremføres verket for første gang på 38 år, når Det norske mannskor av 1995 og Tromsø byorkester fremfører det i Tromsø domkirke.

– Som dirigent er jeg alltid på leting etter nye verk vi kan fremføre. Og her snublet jeg bokstavelig talt over en bortgjemt skatt, sier dirigent Hanne-Sofie Akselsen.

Sist fremført i 1977

Hun hadde ikke hørt om Fridthjov Anderssen før hun kom over et nedstøvet eksempel på antikvariatet i Tromsø i 2003. Siden da har hun jobbet med å få verket fremført.

– Det krever et kor av en viss størrelse og et orkester, det har det ikke vært mulig å få til før nå, sier Akselsen.

Fremføring i Tromsø

Dirigent Hanne-Sofie Akselsen (f.v.), solist Harald Bakkeby Moe og dirigent Maria Medby Tollefsen under øving til kveldens konsert. I bakgrunnen er Tromsø byorkester og Det norske mannskor av 1995.

Foto: Håvar Uhre Halvorsen

Verket ble urfremført i 1924, og er av mange regnet som hans hovedverk. Da det ble uroppført, vakte det stor oppmerksomhet i norske musikkkretser, og ble mye spilt i årene som fulgte. Men etter komponistens død i 1937 gikk det gradvis i glemmeboka. Siste kjente oppføring var på festspillene i Harstad i 1977.

– En årsak er nok at det ikke har vært tilgjengelig. Eksempelet jeg fant var kun et håndskrevet partitur. Det har gått mange timer for orkesteret med å sitte og skrive notene, sier Akselsen.

– Like god som Grieg

Hun gleder seg stort til å endelig få fremføre verket i Domkirka i Tromsø i dag.

– Utferdsdraapa har en særegen stil. Anderssen skriver svært godt og står ikke tilbake for noen andre fra sin tid. Han er fullt på høyde med Grieg, sier Akselsen.

Det er Bjørn Andor Drage enig i. Han har de senere årene dykket ned i komposisjonene til Anderssen. At Fridthjov Anderssen havnet så sterkt i skyggen av Grieg og våre andre store komponister tror Drage skyldes flere forhold.

– Det har nok først og fremst med Fridthjov Anderssens egen person å gjøre. Han var veldig beskjeden og prøvde aldri å stikke seg fram. Geografien hadde nok sitt å si, den var den samme da som i dag, vi vet det er langt til de store sentrene, sier Drage til NRK.

orgelprofessor Bjørn Andor Drage

Bjørn Andor Drage har i mange år jobbet med å gjøre Anderssens komposisjoner tilgjengelige.

Foto: Kari Skeie / NRK

Les mer om Fridthjov Anderssen i NRK Nordlands fylkesleksikon.

Blir mer populær

I 15 år har Drage jobbet med å gjøre Anderssens materiale tilgjengelig på noter og få verkene hans digitalisert. Å fra å være glemt, har flere av Anderssens verk bli hentet fram igjen de senere årene. «Bryllupsmarsjen» er blitt stadig mer populær. Når folk gifter seg i domkirka i Bodø er det mange som velger seg denne foran Wagner og Mendelssohn.

Hanne-Sofie Akselsen har nå blitt lidenskapelig glad i komposisjonene til nordlendingen. Nå vil hun gjøre sitt for å spre Fridthjov Anderssen til folket.

– Nå gjør vi notene til «Utferdsdraapa» tilgjengelige, og jeg har allerede tipset andre store mannskor i flere andre byer om at Fridthjov Anderssen må de se nærmere på. For hans komposisjoner er skatter som fortjener å komme frem, sier Tromsø-dirigenten.