Trygve Hegnar - – Enkelte styremedlemmer mente Hurtigruten var bedre tjent med å anløpe mye færre havner, og ikke gå to ganger om dagen. De ville også utvide virksomheten utenfor Norge. Det var jeg helt imot, og det synet førte heldigvis ikke frem, sier Trygve Hegnar. - Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

– Enkelte styremedlemmer mente Hurtigruten var bedre tjent med å anløpe mye færre havner, og ikke gå to ganger om dagen. De ville også utvide virksomheten utenfor Norge. Det var jeg helt imot, og det synet førte heldigvis ikke frem, sier Trygve Hegnar.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Styret i Hurtigruten ville anløpe færre havner

Trygve Hegnar måtte stoppe styremedlemmer som ønsket at Hurtigruten skulle gå ut av avtalen med staten.

Styremedlemmene mente det ville gi Hurtigruten muligheter til å anløpe mange færre havner enn det avtalen med Staten krever.

– De mente Hurtigruten var bedre tjent med å anløpe mye færre havner, og ikke gå to ganger om dagen. De ville også utvide virksomheten utenfor Norge. Det var jeg helt imot, og det synet førte heldigvis ikke frem, sier Hegnar.

Mottar fem milliarder

På Generalforsamlingen i Narvik nylig, fortalte Trygve Hegnar om denne situasjonen i styret. Bakgrunnen var debatten om Hurtigruten egentlig er subsidiert gjennom statens kjøp av tjenester fra Hurtigruten.

Hurtigrutens drift er ikke bare basert på avtalen med staten. Selskapet er svært fornøyd med den nye låneavtalen. En rekke banker har sammen refinansiert lånet på over tre milliarder kroner, noe som vil gi Hurtigruten rask nedbetaling og større frihet.

– Vi har fått på plass en låneavtale som løper i fem år, og vi trenger ikke lenger å tenke på det, sier Hegnar.

Eierpost på 33 prosent

Video hurtig-subs - Foto: Nyhetsspiller /

Bønder mener Hegnar er like subsidiert som dem.

I mars ble det kjent at storaksjonær og styreformann Trygve Hegnar i Hurtigruten ville ha enda mer av selskapet. Gjennom sitt investeringsselskap Periscopus bød han fire kroner for 20,5 millioner aksjer.

Noen eiere lot seg friste, og noen dager senere satt Hegnar med full kontroll i selskapet.

Lukrativ hurtigruteavtale

I fjor sikret Hurtigruten en gullkantet avtale med Staten. Over åtte år skal selskapet få mer enn fem milliarder kroner mot at selskapet sørger for anløp i 34 havner sju dager i uken.

Den nye avtalen innebærer et årlig tilskudd på 640 millioner kroner i gjennomsnitt for perioden fra 2012 til 2019.

Flere nyheter