Ulykken skjedde den 4. januar i år, da fiskebåten Kim Roger var på tur mot fiskefeltet «Bakken» på østsiden av Lofotodden.
Etter at fangsten var tatt om bord oppdaget dekkmannskapet at noe av poselinet var tatt av vinden. Det ble besluttet å løse dette umiddelbart, før resten av bruket ble tatt inn.
Men skipperen var ikke klar over forsinkelsen, og foretok kort tid etter en kursendring som medførte at fartøyet fikk sitt eget bruk i propellen. Resultatet var at fartøyet mistet framdrift like før halv elleve denne mandags formiddag, skriver kommisjonen i sin rapport.
Dramatisk
Havarikommisjonen mener at mangelfull kommunikasjon mellom skipper og dekkmannskap bidro til at ulykken inntraff. I rapporten kan man lese at dekkmannskapet ikke varslet skipperen om problemet som hadde oppstått og forsinkelsen dette medførte.
Skipperen kontrollerte heller ikke at bruket var om bord før han la om kursen. Båten befant seg nært land og i kraftig pålandsvind idet fartøyet mistet fremdriften. Resultatet var at de drev raskt mot land, før de grunnstøtte og forliste like øst for Lofotodden cirka ti over elleve.
Mannskapet ble reddet om bord i et redningshelikopter kun kort tid før fartøyet sank. Båten lå da med 90 grader slagside, halvveis nedsunket. Besetningsmedlemmene klamret seg fast for livet, og ble berget etter å ha havnet i vannet.
– Dette er absolutt noe av det med dramatiske jeg har vært med på i de årene jeg har vært flyger på 330. Her hadde vi marginene på vår side, fortalte avdelingssjef Per Johan Ødegaard ved 330-skvadronen til NRK.
Ser framover
Skipperen har foreløpig ikke besvart NRKs henvendelser, men fortalte til Lofotposten i mars at de forsøker å legge hendelsen bak seg og at de ser framover.
– Strøm og vind bar mot land. Vi slapp ankeret, men det tok ikke tak. Dermed drev vi hjelpeløst i fjæra. Alt som kunne gå imot oss den dagen gjorde det, med et viktig unntak. Vi berget alle livet, fortalte han til avisa.