Norsk torsk har blitt så populært å spise i Europa at 2012 vil overgå fjorårets rekordomsetting.
I januar økte eksporten med 20 prosent, og fiskerne har tjent 70 millioner kroner mer enn til samme tid i fjor.
I kriselandet Portugal, som mange trodde ville redusere torskekonsumet, er norsk torsk like etterspurt som før finanskrisa.
Ville etter klippfisk
I matprogrammet til stjernekokken
i Portugal, hylles norsk torsk, eller bacalao som portugiserne kaller torsken. 30 prosent av norsk torskeeksport går til Portugal, og lite tyder på at de i år kommer til å spise vesentlig mindre, sier ansvarlig for torsk i Norsk sjømatråd, Karin Olsen.– Det vi ser er at de kjøper klippfisk oftere, men kanskje i mindre mengder, hver gang. Portugiserne spiser også mer klippfisk hjemme enn før.
- Les også:
– De må jo også spise!
Og fiskerne, som Kjell Ingebrigtsen fra Bodø, er glade for at både portugisere og andre setter pris på torsken han nå fanger på feltene utenfor Vesterålen.
– Det er et bevis på det vi har forfektet hele tiden. Det siste som portugiseren vil slå fra seg å kjøpe, er jo maten, sier Ingebrigtsen til NRK.no.
Optimismen blant torskefiskerne skyldes også at svenskene har funnet tilbake til norsk torsk.
- Les også:
Også Harrods biter på
De har holdt seg unna på grunn av overfiske av bestandene i Nordsjøen og Østersjøen. Og i England skal selve ikonet når det gjelder butikker, Harrods, selge fersk torsk i hele mars.
– De har en av de beste ferskfiskdiskene i hele England, og de synes historien og sesongen rundt skreien er så bra at de kjører egne kampanjer i mars, sier Karin Olsen i Norsk Sjømatråd til NRK.no.
- Les også:
- Les også: