Det er i det ferske humorprogrammet «Storbynatt» Harald Eia har lagt sin elsk på lokalavisa til Brønnøysund. I de siste episodene har han vist fram bilder av oppslagene til avisa.
«Dame var full før 12.00 »
– Jeg er opptatt av lokalssakene, og jeg har sett på en av mine favorittaviser, nemlig Brønnøysunds Avis, som har dette hovedoppslaget, sier Eia i programmet:
– Og dette er så tidlig, at de har valgt ikke bare et bilde av en halvliter, men to, konstanterer Eia i programmet.
Videre drar han opp enda et oppslag fra samme avisa, og innrømmer at Brønnøysunds avis på nett er blitt hans nye startside.
– De drar opp enda et oppslag på førstesiden, med følgende tittel; Hvem har bæsja?
Har fått mange flere lesere
De siste ukene har banett.no fått voldsomt med klikk etter programmet til Harald Eia og Bård Tufte Johansne.
– Til venstre har vi klikktallene for hele Harstad Tidende gruppen, forklarer nyhetsredaktør Matti Riesto, mens han peker på en dataskjerm med oversikt over lesertallene deres, og de andre avisene som er eid av Harstad tidende gruppen.
– Saken om at Storbynatt tøyser med oss vært på topp siden midnatt, og nå er det lunsj. Så det treffer tydeligvis ei nerve hos brønnøyværingene, som har lyst å lese om det, muligens i resten av landet også, sier Riesto.
Tar det med et smil
Brønnøysunds Avis har en lang historie på nett, de var nemlig den første norske dagsavisen som etablerte egen nettavis, den 6. mars 1995 (hele to dager før Dagbladet).
I redaksjonen til avisa tar de oppmerksomheten fra Eia med et digert glis.
– Jeg synes det er varmhjerta gjort, jeg synes det bare er artig. Vi ler mye av oss sjøl her, og det skal vi ha plass for og glimt i øyet for i ei nettavis. Vi ler absolutt med, sier nyhetsredaktør Matti Riesto.
Han håper folk forstår at dette er et utvalg av sakene deres, og at de også driver med seriøs journalistikk i lokalmiljøet.
Nyhetsjournalist i avisa, Lillemor Hestvik, er ute for å ta tre på gata i Brønnøysund. Hun tror det er tilfeldig at deres artikler ble plukket ut til humorprogrammet.
– De har bare funnet en avis, og da synes de det er greit å holde seg til den samme tror jeg, sier Hestvik.
– Så du tror det kommer mer?
– Jeg tror uansett hvilken nettavis de leter opp ute i regionene, så vil de finne akkurat det samme, konstanterer hun.
Over 550.000 har sett programmet
. Ifølge NRK analyse hadde talkshowet en seerandel på 38 prosent, og noe høyere seertall enn forventet. Til sammenligning hadde komikernes forrige humorprosjekt, «Uti vår hage 2», 422 000 seere i snitt for hele sesongen.
Megasuksessen «Team Antonsen» hadde i snitt 685 000 seere da serien gikk på TV i 2004. Første episode ble sett av 628 000.
- Se i nett-tv.
- LES OGSÅ: