Lørdag kveld, fem dager før Vinmonopolet åpner dørene for årets store slipp av Burgund-vin, kom Bjørn Håvard Larsen med toget fra Trondheim til Oslo, skriver Dagens Næringsliv.
Larsen, som opprinnelig er fra Alsvåg i Vesterålen, er en skikkelig vinentusiast, og har planer om å bruke minst 100.000 kroner når Vinmonopolet torsdag har nyhetslansering i sine syv spesialbutikker. Temaet er altså Burgund, med hovedvekt på 2013-årgangen.
– Det ser steike bra ut, sier Larsen entusiastisk på telefon fra Aker Brygge, dagen før dagen.
I dag hadde nemlig Vinmonopolet begynt å få på plass varene og rigge klart til morgendagens slipp. Larsen har nå også fått selskap av et titalls andre håpefulle, som alle har tenkt å tilbringe natta foran inngangen.
– I starten var det litt skummelt å hente seg middag og slikt, for faren er jo der for at man mister plassen sin om man er for lenge borte. Men etter to dager fikk jeg selskap av en til, og da kunne vi passe på plassene til hverandre ved dobesøk og lignende.
Begrenset antall flasker
Så hva er det egentlig som får folk til å overnatte ute i kulda, for å sikre seg en flaske vin? Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen forteller at de jevnlig lanserer nyheter i sine spesialbutikker, men at det er noe helt eget med Burgund-slippet.
– Her kan man få tak i noen av verdens mest ettertraktede viner til en relativ rimelig penge sammenlignet med andre land. Årsaken er at vi har en fast avanse på produktene våre, mens andre land gjerne har en høy avanse på et allerede kostbart produkt.
Lorentzen forteller at det av den grunn hender at det er folk fra utlandet som tar turen til Norge for å sikre seg vin til en billigere penge enn de kan hjemme.
Vin til 35.000
Larsen har hatt interesse for vin så lenge han kan huske, og håper å få kloa i den sannsynligvis eneste flaska Romanée-Conti Grand Cru som Vinmonopolet har tilgjengelig. Prisen på 35.000 kroner virker ikke avskrekkende på han.
– Den skal jeg sprette på en tirsdag om 30 år med noe god mat til, sier Larsen.
– Det blir ikke mye dytting og knuffing på en slik lansering?
– Nei, det er et ganske bra køsystem for de mest ettertraktede varene. Men for de varene rundt 400 varelinjene som står på gulvet, hvor det også befinner seg en del godbiter, kan det bli både spisse albuer og lange føtter.