Hopp til innhold

Gir grønt lys for Polarsirkelen lufthavn

Samferdselsdepartementet går inn for Polarsirkelen lufthavn. Dermed har myndighetene fått den bekreftelsen de trenger for å bevilge penger over Nasjonal transportplan. – Første fly kan ta av i 2015, jubler flyplasstilhengerne.

Samferdselsdepartementet jobber nå videre med planene om en ny storflyplass på Hauan i Rana.

Daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen jubler over nyheten i dag.

– Byggestart i 2014

– Vi er veldig glade i dag. Klarere kan det ikke sies fra departementet. Nå er vi på tur med prosjektet inn i nasjonal transportplan. Avinor vil også ta med Polarsirkelen i sine planer. Dette er det største samferdselsløftet på Helgeland noensinne.

Johansen er klar over at dette ikke er et endelig ja til storflyplass på Helgeland.

– Det er et stykke fram til den endelige beslutningen i Stortinget. Når prosjektet er på plass i Nasjonal transportplan, må det gis høy prioritet og finansiering. Dette er uansett et veldig viktig og langt steg mot en beslutning om bygging.

Henrik Johansen og Kai Henriksen

Daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen og Rana-ordfører Kai Henriksen fulgte spent med da Avinor la frem sin anbefaling.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Polarsirkelen lufthavnutvikling tar sikte på å starte anleggsarbeidet på Hauan i 2014.

– Da kan det første flyet ta av fra Polarsirkelen i 2015, sier han.

Departementet har fått grønt lys fra fylkesrådet i Nordland om at det er greit å legge ned småflyplassene i Rana og Mosjøen når den nye storflyplassen kommer.

Skuffet Vefsn-ordfører

Vefsn-ordfører Jann-Arne Løvdahl (Ap) er svært skuffet over at argumentene for å beholde Mosjøen lufthavn ikke nådde fram.

– Dette er meget skuffende og dårlig behandling. Jeg konstaterer at de som ønsker å legge ned Kjærstad har vunnet fram.

I tillegg er han skeptisk til prosessen i departementet.

– Jeg kan ikke tro at departementet har tatt seg tid til å lese vedleggene til brevet fra Nordland fylkeskommune. Hadde de gjort det, ville de sett at det er total uenighet på Helgeland om nedleggingen av Kjærstad, sier Vefsn-ordfører Jann- Arne Løvdahl til NRK.no.

Han skulle ønske at departementet hadde spurt Vefsn kommune dersom de var usikker på om det var lokal enighet i saken.

– Vi i lokalsamfunnet er ikke blitt spurt. Hadde de gjort det ville de fått et tydelig svar. Det er ikke lokal enighet om å legge ned i Mosjøen.

Orienterte fylkestinget

Tirsdag sendte fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap) brev til Samferdselsdepartementet og understreket at fylkestinget er klar over Avinors forutsetning om at flyplassene Røssvoll og Kjærstad må legges ned, dersom Polarsirkelen lufthavn skal realiseres.

Onsdag gikk fylkesrådslederen på talerstolen og siterte svar fra Geir Pollestad, statssekretær i Samferdselsdepartementet:

«Vi er enig i at det ikke er fylkeskommunens oppgave å tolke regjeringserklæringen. Det er departementets syn at det nå er lokal tilslutning til å gjøre endringer i luftfartsstrukturen på Helgeland. Videre avklaring i saken vil komme i Nasjonal transportplan og eiermeldingen fra Avinor», heter det i brevet fra Samferdselsdepartementet.

Ble usikker om enighet

Det er Samferdselsdepartementets oppgave å kvalitetssikre de vurderingene som Avinor har gjort. Men departementet var usikker på om fylkeskommunen stilte seg bak forutsetningene om å legge ned småflyplassene i Mosjøen og i Rana dersom ny storflyplass bygges på Helgeland.

Til våren kommer nasjonal transportplan for 2014–2023.

– At vi fikk så raskt svar illustrerer fylkesrådets handlekraft og regjeringens effektivitet, sa fylkesrådsleder Odd Eriksen i fylkestinget.

Røssvoll og Kjærstad legges ned

Statssekretær Geir Pollestad (Ap) i Samferdseldepartement skriver at han er fornøyd med orienteringen de har fått fra Nordland fylkeskommune.

– Vi mener svaret er oppklarende. Og viser særlig til« fylkestinget var dermed kjent med at Avinors vurdering for grunnlag av driften, var nedlegging av Røssvoll og Kjærstad».

Video Widerøe

Større flyplasser gir bedre vei

Avinor har allerede anbefalt at den nye storflyplassen legges til Hauan i Rana.

Konklusjonen på Helgeland er som følger:

  • Polarsirkelen lufthavn på Hauan blir ny storflyplass
  • Rullebanen på Stokka utvides til 1199 meter
  • Mosjøen lufthavn, Kjærstad legges ned
  • Mo i Rana lufthavn legges ned

Avinor foreslår disse endringene fordi den vanligste flytypen på lokalnettet, Dash 8, pensjoneres i løpet av de kommende årene og erstattes med nye flytyper som krever lengre rullebaner.

Men for at den nye hovedflyplassen skal realiseres, betyr det altså samtidig at Mosjøen lufthavn må legges ned.

Avinors analyser konkluderer med at det på 19 av 23 lokale lufthavner med rullebaner på mellom 800 og 1000 meter ikke kan anbefales baneforlengelse.