Hopp til innhold

Gassfergene ble et millionsluk

Transportkonsernet Torghatten tapte flere titalls millioner kroner på nye gassferger i Nordland, men gikk likevel med et solid overskudd i fjor.

MF Landegode

MF Landegode er en av fire nye gassferger i Nordland. Torghatten ASA har tapt flere titalls millioner på problemer med fergene.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Torghatten ASA er et av de største transportkonsernene i Norge, og vokste ytterligere i fjor etter flere oppkjøp. Det største av disse var kjøpet av Widerøe Flyveselskap AS.

Les også: I dag blir Widerøe et nordnorsk selskap

I dag ble resultatet for 2013 klart, med et overskudd før skatt på 202 millioner kroner. Det er vel 70 millioner kroner lavere enn året før. Til tross for det solide overskuddet er ikke konsernsjefen i Brønnøysund helt fornøyd.

– Resultatet for 2013 ble ikke helt som de målsettingene vi hadde. Det meste gikk bra, men vi hadde store utfordringer med de nye gassfergene på Vestfjorden som hadde dårlig regularitet. De påførte oss ganske store

Brynjar Forbergskog

Konsernsjef Brynar Forbergskog i Torghatten ASA.

Foto: Hildegunn Tjøsvoll / Avisa Nordland

kostnader, sier konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten.

50 millioner passasjerer

Torghatten transporterte i fjor rundt 50 millioner passasjerer, og er med det en gigant innen den norske transportnæringen. Kjøpet av Widerøe i fjor har også gitt konsernet nye vekstmuligheter.

Les også: Han styrer 7,5 milliarder kroner

– Ja, det har ikke hatt så stor effekt i 2013, men for 2014 håper vi på mer gevinst. Vi forventer at omsetningen vil øke med om lag 3 milliarder i år, sier Forbergskog.

Konsernet har om lag 4.500 ansatte, og drifter både ferjer, hurtigbåter, busser og fly i hele landet. Konsernet disponerer om lag 100 fartøy, 1150 busser og 42 fly.

Store tap på gassfergene

Widerøe-fly på Bodø lufthavn

Torghatten ASA kjøpte seg i fjor opp i Widerøe, sammen med Nordland fylkeskommune og Fjord1.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Selskapet omsatte i fjor for rekordhøye 5,1 milliarder kroner, mot 3,5 milliarder i 2012.

At resultatet før skatt likevel ble dårligere enn året før, skyldes delvis store tap i forbindelse med de nye gassfergene som trafikkerer Vestfjorden mellom Bodø-Værøy-Røst-Moskenes og Lødingen-Bognes.

Les også: – De gamle fergene er bedre enn disse baljene

– Forventningene var større. Men det er klart at utfordringene vi hadde med de nye gassfergene kostet oss flere titalls millioner.

Bare i januar og februar i fjor var fergene innstilt 58 ganger, viser tall fra Statens Vegvesen. Innstillingene skyldes i hovedsak tekniske problemer. Forbergskog tror oppstartproblemene nå skal være løst.

– Det har vi klare forventninger til. Vi har fokus på det reisende publikum, og forventer at dette skal bli mye bedre i år, sier han.

Øker utbyttet til eierne

Til tross for en kronglete start på fjoråret, øker konsernet nå utbyttet til aksjeeierne som følge av veksten i selskapet. Torghatten øker utbyttet til 4 kroner og 50 øre per aksje.

– Aksjonærutbytte økes fra 36 mill til litt over 40 mill, vi øker utbyttet med 50 øre aksjen. Det er viktig å ivareta eierskapet, og vi har fokus på å ha en stabil eiermasse, sier Forbergskog.