Svarta Bjørn-marsjen

Anbefalt radio:



Av Billy Jacobsen

Det var i Rombaksbotn byggingen kom i gang, av byen som skulle levere utstyr til arbeidet med Ofotbanen.


Steingrim Sneve, lederen for organisasjonen Vinterfestuka i Narvik”, befinner seg med andre ord på historiske tufter når han møter NRK Nordland en sommerdag i 2008; nemlig Rombaksbotn, under fjellene innerst i en fjordarm av Ofotfjorden nord i Nordland.


Tidenes største

-Byggingen av jernbanen er tidenes største felles svensk-norske prosjekt, hvis du skalerer verdien opp til dagens kroneverdi. Det forteller litt om dimensjonene. Opp til fem tusen personer var i sving, forteller Sneve.


Forteller historien

Og det er vesentlig for Vinterfestuka å formidle historien om byggingen av Ofotbanen, fra Narvik, over fjellet og inn til Sverige. I dag er det skilter med bilder og tekst langs den gamle kjerreveien mellom Rombaksbotn og Bjørnfjell, altså Rallarveien.


Folkefest

Og hvert år siden 1987 har det vært arrangert folkefest i Robaksbotn, kombinert med Svarta Bjørn-marsjen, som går fra enten Katterat eller Bjørnfjell, og ned til botn, til underholdning og bevertning, før folk skysses til Narvik med båter i skytteltrafikk.


Kulturhistorie

-Anlegget i Rombaksbotn betydde utrolig mye for hele regionen.

Veldig mange har slekt som jobbet på Ofotbanen, og vi vil at folk som går Rallarveien samtidig skal få denne kulturhistoriske informasjonen, sier Sneve.


En hel liten by

-Og det er mange som blir forbløffet når de får vite at det på det meste, på slutten av 1800-tallet, var det 70 hus og 500 fastboende i Rombaksbotn.




Anbefalte artikler:

Narvik

Vinterfestuka i Narvik

Naturen i Narvik

Samferdsel i Narvik