Bindalsfæringen

Anbefalt fjernsyn -Bindal rundt neste sving. Ved Andreas Lunnan, 2001:


HELE KYSTEN: Større nordlandsbåt lastet med tørrfisk, fotografert trolig en gang 1890-1900. Også bindalsfæringen fikk stor utbredelse; til langt nord i Finnmark. Foto: Library of Congress på Flickr

HELE KYSTEN: Større nordlandsbåt lastet med tørrfisk, fotografert trolig en gang 1890-1900. Også bindalsfæringen fikk stor utbredelse; til langt nord i Finnmark. Foto: Library of Congress på Flickr

Av Per Bjørn Pedersen

I moderne tid er Bindal kanskje mest kjent for sine båtbyggertradisjoner.

De fleste båtbyggerne holdt til ved Kveinsjøen. Der ble den berømte bindalsfæringen til.

Bygd av gran

Færingen var i motsetning til det som ellers var vanlig lenger nord - med furu som materiale, bygd av den langt lettere grana.

God i rom vind

Mens båter bygd både i Rana og Salten gjerne ble betraktet som noe traustere og også bedre bidevindsseilere enn bindalsfæringen, tok færingen sitt mon igjen som både lettrodde og gode seilere i rom vind. Dessuten var den lettere å hanskes med når den skulle trekkes på land.

Solgt på markeder

Det ble stort sett bare bygd båter av mindre størrelse i Bindal. Ved de store markedene på Bjørn på Dønna, eller i Kabelvåg, ble båtene solgt.

Kjøpere i Finnmark

Folk kom langveis fra, ofte fra lengst nord og øst i Finnmark for å skaffe seg en færing. Også i dag blir det bygd båter i Bindal, men nå er kundegruppen folk som ønsker å ta vare på en gammel og utdøende tradisjon i form av et vakkert og særpreget fartøy.

Anbefalte artikler:

Anbefalte artikler:

Bindal

Bindalsfæringen som turistmål

Nordlandsbåt

Båtbygging i Saltdal