Ved Hamarøy Hotell i Nordland er seks av ti ansatte i streik. Ledelsen har sett seg nødt til å redusere driften betydelig, og holde stengt deler av døgnet.
– Vi taper enormt med penger, cirka 300.000–400.000 kroner i uka, sier hotellsjef Simona Aasjord.
De hadde i fjor 800.000 i overskudd før skatt. Nå er så godt som hele dette overskuddet spist opp av streiken.
– Dette gir vanskelige tider for hotellet. Samtidig forstår vi de ansatte som er ute i streik og som har sine krav. Det er en vanskelig situasjon.
Frykter konkurs
Hotellet er relativt nystartet, og har bare to år på baken. Det betyr at de ikke har så veldig mye penger på bok foreløpig.
– Vi driver med de pengene vi får inn daglig. For vår del skulle vi gjerne avsluttet streiken og innfridd alle kravene i morgen, men det er ikke vi som bestemmer når streiken er over, sier Aasjord.
Hun synes det er leit at streiken spesielt rammer de mindre hotellene.
– Dette går i mindre grad ut over de store kjedene med kanskje 80 hoteller. Det er vi, i de små distriktene som prøver å overleve, som rammes. En slik langvarig streik kan faktisk drive oss konkurs.
– Ikke unik
Kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv forteller at situasjonen ved Hamarøy Hotell ikke er unik.
– Det er fullt lovlig å streike, og vi respekterer det. Konsekvensene er dessverre at mange hotell taper store beløp. Noen er kanskje ikke i stand til å bære kostnadene.
Habberstad forteller at de daglig er i kontakt med hoteller og bedrifter over hele landet som er bekymret for situasjonen, og som frykter streiken kan koste arbeidsplasser.
– Et betimelig spørsmål er hvorvidt Fellesforbundet har tenkt godt nok igjennom konsekvensene som streiken får for spesielt de små hotellene.
Beklagelig
Per Christian Jacobsen i Fellesforbundet i Bodø synes det er beklagelig at streiken rammer noen hotell hardere enn andre, men mener det er lite å få gjort noe med.
– Sånn er spillereglene. Det er vanskelig å skåne de mindre bedriftene, for vi kan ikke nekte medlemmene våre å streike.
Han beskriver situasjonen som fastlåst.
– Vårt inntrykk er at det er de store aktørene, de store kjedene, som holder igjen og som nekter å godta kravene våre. Vi har fått tilbakemelding fra enkelthotell, som ikke er med i en kjede, at de ikke har problem med å godta kravene. Så det er synd at de større ødelegger for de små.