Hopp til innhold

Fra Nigeria til Lofoten for å kjøpe okporoko

For første gang selger Norge mer tørrfisk – eller okporoko – til Nigeria enn til Italia. – Det har vært ville tilstander, sier tørrfiskprodusent.

nigeria kjøper den beste kvalitetsfisken fra Lofoten

KVALITET: Tørrfisk er svært populært i Nigeria. Her sjekker importør James Naka kvaliteten på tørrfisken fra Svolvær.

Tradisjonelt har Nigeria kjøpt den norske tørrfisken som har vært av dårligst kvalitet. Nå kommer nigerianske importører personlig til Lofoten for å ta ut den beste fisken.

– Tørrfisk er kjempepopulært i Nigeria. Den er en naturlig ingrediens i nasjonalretten vår, og vi vil ha beste kvalitet. Dette er den beste produsenten i Norge, sier han.

Fiskeimportør James Naka fra Jesuslovers Company Ltd i Nigeria har reist 750 mil for å besøke tørrfiskpakkeriet Siglar i Svolvær i Lofoten. Her skal han sjekke kvaliteten på produktet før han kjøper.

Naka mener en oppgang i økonomien i Nigeria er årsaken til at de importerer mer tørrfisk nå enn før.

– Økonomien i Nigeria øker og folk vil ha mer tørrfisk. Nigerianerne begynner å få opp øynene for norsk tørrfisk.

123 millioner

I flere år har Italia vært det viktigste markedet for tørrfisk, men denne gangen skal ikke alle varene sendes dit.

– Nå har eksporten til Afrika passert Italia, sier daglig leder for Siglar Lofoten, Erling Falch.

Tall fra Norges Sjømatråd viser at det ble eksportert tørrfisk for 123 millioner kroner i oktober. Dette er 23 millioner kroner mer enn for samme måned i fjor.

Til Nigeria ble det eksportert lofotrund tørrfisk av torsk for 46 millioner kroner alene, mens det i samme periode ble solgt tørrfisk for 42 millioner kroner til Italia. Det er en reduksjon på 14,3 millioner kroner fra oktober i fjor.

Nigeria er dermed største marked for tørrfisk i oktober måned.

Flott vær, med god tørk for tørrfisken i Svolvær

POPULÆR I UTLANDET: Tørrfisken når hele tida nye markeder og tilberedes ikke bare som bacalao. Nigeria er nå det viktigste markedet.

Foto: Magnar Jakobsen

Økt kvalitet

God økonomi, kvalitet og høy betalingsevne gjør det nigerianske markedet attraktivt for lofotprodusentene.

– Kvaliteten har blitt bedre og det er nok den største grunnen til at vi selger så mye. Det er i tillegg et produkt som nigerianerne liker, og som de bruker i nasjonalretten sin, sier Falch.

For mange er den hengende tørrfisken selve symbolet på Lofoten. I mer enn 1000 år har tørrfisk vært en viktig norsk handelsvare.

Hittil i år har tørrfiskpakkeriet i Svolvær eksportert over fire tusen tonn tørrfisk til Nigeria. Det er en dobling fra i fjor.

– Det har vært helt ville tilstander de siste ukene, så vi blir nok å lande på over fem tusen tonn innen året er omme, sier Falch.

Falch mener det ikke finnes begrensninger for hvor mye tørrfisk man kan selge, så lenge man har et godt produkt.

Vil selge mer

James Naka

REIST LANGT: Importør James Naka har reist helt fra Nigeria til Lofoten for å kvalitetssikre tørrfisken.

Foto: John Inge Johansen / NRK

– Jeg kan selge mye tørrfisk i Nigeria. Vi solgte mye i fjor, men vi ønsker å selge enda mer i år, sier Naka.

Falch syns det er positivt å ha nye markeder å forholde seg til.

– Jeg tror de fleste har hatt blandede erfaringer med salg av tørrfisk til Italia. Det har vært et tøft marked, og har hatt liten lønnsomhet. Vi er glade for å ha flere ben å stå på nå, sier han.