– Som etat kan vi nå legge ulykken bak oss, sier Moen til NRK.
Havarirapporten som var bakgrunnen for politiets etterforskning ga den norske luftforsvaret hard medfart. Den svenske havarikommisjonens rapport etter ulykken hvor fem norske offiserer mistet livet, konkluderte med at det ikke var enkeltpersoner som forårsaket ulykken, men grunnleggende svakheter hos det norske Luftforsvaret og hos Luftfartsverket i Sverige.
Fikk hard medfart
Forsvaret fikk blant annet kritikk for grunnleggende systemsvikt og det ble påpekt en rekke svakheter og brister:
- Havarikommisjonen slo fast det norske luftforsvaret hadde for dårlige rutiner for å planlegge flyvninger og at besetningen stolte for mye på flygeledelsen.
- I tillegg mente havarikommisjonen at dersom de norske flygerne hadde hatt opplæring og rutiner i å benytte bakkekollisjonsvarslings-systemet på riktig måte, hadde ikke ulykken skjedd. Men systemet sto altså i en modus som gjorde at de ikke fikk noen varsel om kollisjonen.
- Problemet var også at man ikke hadde tilgang på terrengdatabase nord for 60 grader nord.
- Luftforsvaret i Norge hadde heller ikke sikret seg at besetningene hadde gode nok rutiner for å forhindre at luftfartøyer går under laveste sikre høyde. Det ble omtalt som en «grunnleggende systemsvikt».
– Konklusjonen er at Forsvaret har et forbedringspotensiale. Dette er et arbeid Luftforsvaret jobber med og vil jobbe videre med, sier informasjonssjef Ivar Moen i Forsvarets operative hovedkvarter.
Startet etterforskning
Hele besetningen på fem omkom da et norsk militærfly av typen Hercules styrtet i fjellet Kebnekaise i Sverige 15. mars 2012.
Flyet, med døpenavnet «Siv», av typen C-130J Hercules, deltok i deltok i øvelsen «Cold Response», og var på vei fra Harstad/Narvik Lufthavn på Evenes i Nordland - til Kiruna i Nord-Sverige, da det styrtet i Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell.
Sommeren 2014 besluttet politiet å iverksette etterforskning for å undersøke om Forsvaret kunne ha forebygget ulykken hvor fem norske offiserer mistet livet.
Det var på bakgrunn av havarirapporten at politiet åpnet etterforskning av Forsvarets rolle i ulykken, forteller politiadvokat Viktor Madsen.
– Rapporten rettet en del kritikk mot forsvaret og vi har sett nærmere på disse punktene, forteller han.
– Hvorfor henlegger dere saken?
– Det er vanskelig å vurdere hvilken rolle manglene hos Forsvaret har spilt i årsakskjeden som ledet frem til ulykken. Men verken den svenske havarikommisjonens utredning eller politietterforskningen har avdekket forsømmelser eller rutinemangler som taler for bruk av straff, sier Madsen.