Hopp til innhold

Flyselskapet innblandet i tidligere hendelse

Det er ikke første gang at flyselskapet West Atlantic har hatt problemer med sine flyginger. I september 2014, skjedde en alvorlig hendelse på et fly mellom Trondheim og Oslo.

Norska haverikommissionens rapport om allvarlig incident. Foto: SVT

NEDISEDE VINGER GA TRØBBEL: I september 2014, skjedde en alvorlig hendelse på et fly mellom Trondheim og Oslo. her den norske Havarikommisjonens rapport om hendelsen.

Foto: SVT

Den gangen var det et propellfly av modellen British aerospece der mannskapet plutselig fikk problemer med å kontrollere flyet, melder SVT Norrbotten.

Flyet som forulykket i natt var også eid av den svenske operatøren West Atlantic Sweden i Göteborg, og var av typen Canadair CRJ-200. To piloter er savnet og det er kun små vrakdeler igjen av postflyet som styrtet ved grensen til Norge.

Trøbbel med ising

West Atlantic Sweden-flyet som fikk trøbbel i 2014 mistet fart, flynesen steg og flyet begynte å riste så hardt at piloten hadde problemer med å lese instrumentene.

Piloten måtte koble fra autopiloten for å prøve å få ned nesen. Da det lyktes fikk piloten opp hastigheten på flyet. Etter et halvt minutt var kontrollen gjenvunnet.

Ifølge Havarikommisjonens rapport fra 2015 var årsaken trolig ising eller begynnende ising på vingene. Mannskapet visste ikke at det var en minimumshastighet for flytypen under forhold der ising kan oppstå.

– En tragisk ulykke

Administrende direktør i West Atlantic Gustaf Thureborn sier til NRK at selskapet har et eget kriseteam på plass som skal ivareta de ansatte.

– Det er en tragisk ulykke. Det skal ikke skje. Vi vet ikke hva som har hendt. Vi jobber for fullt og vi vet bare at vi savner et fly med to av våre ansatte piloter og fire og et halvt tonn frakt. Det er post og pakker. Vi vil informere media på en pressekonferanse klokken 11.00, opplyser han.

Posten Norge holder en pressebrifing i Oslo klokken 10.30.

64 mennesker omkommet

Ifølge Luftfartstilsynet har 64 mennesker omkommet i syv ulykker med samme flytype som i natt styrtet på svensk side av grensen, ikke langt fra Hellemobotn i Tysfjord.

– Dette har imidlertid vært passasjerutgaven av flyet, som benyttes av flere europeiske flyselskap. Det har ikke vært ulykker med flyene som er ombygd til fraktformål, sier seniorrådgiver Hege Aalstad i Luftfartstilsynet til NRK.

Flyet av typen Canadair CRJ-200 som forulykket i natt er eid av den svenske operatøren West Atlantic Sweden, og var ombygd.

– I all hovedsak består denne ombyggingen av at passasjersetene blir tatt ut, sier Aalstad.

Måtte nødlande

Flytypen har vært brukt som postfly mellom Sør- og Nord-Norge i mange år. I 2007 måtte et postfly nødlande to ganger på Tromsø lufthavn. I begge tilfellene hadde flyene meldt om flapsproblemer.