Hopp til innhold

Antennen ofte årsak til dårlig DAB-signal

Sliter du med dårlig DAB-signal i bilen? Ei dårlig antenne er mest sannsynlig årsaken.

Dårleg DAB-dekning

Det er et og et halvt år til FM-nettet blir slukket. Da må radiolytterne ha en mottaker med DAB+for å høre riksdekkende radio i bilen.

Foto: Sindre Sunde Tveit / NRK

Det nye sendenettet på radio skal ifølge Stortinget nå ut til over 99,5 prosent av landes befolkning, men flere lyttere klager på store, tause, hull i dekninga.

Michel Gascoin er teknologi-rådgiver i NRK Distribusjon. Han sier det ofte er ei dårlig antenne i bilen som gjør at DAB-signalene svikter.

– Det finnes jo folk som klager på dekning, men som oftest er det et antenneproblem egentlig. Jeg bruker mye tid på å teste alle antennene som finnes for bil her i Norge, og kan konstatere at det er hummer og kanari, sier han.

– Store forskjeller på antennene

Om et og et halvt år slukkes FM-nettet for radio. Da må du ha en DAB+-mottaker for å høre riksdekkende radio i bilen. Det betyr at du må investere i en ny bilradio, eller kjøpe en adapter for å kunne høre på radiosendingene. Svært mange har DAB-antenna på innsiden av frontruta. Men ofte er antennene som følger med DAB-radioen dårlig.

– En dårlig glassantenne kan kreve signaler som er 16 ganger sterkere enn om du har en takantenne, sier Gascoin.

Men det finnes også gode glassantenner, sier han, men det er i hovedsak glassantenner man må kjøpe utenom. Man bør kjøpe en bedre antenne enn den som følger med pakken, opplyser Gascoin.

– Og riktig montering er også svært viktig, sier han.

– Dekningen er god

DAB-radioer

Ikke alle nye biler kommer med DAB-radio til tross for at FM-nettet slukkes i 2017.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

En av mange som har opplevd dårlige mottaksforhold i bilen, er Kurt Lofthus fra Fauske.

– I løpet av den siste halvannen måneden så har jeg kjørt en del fra Fauske og nordover, og på ingen av turene synes jeg at jeg har fått tilnærmet brukbare radioforhold, sier Lofthus.

Fauskemannen har DAB-mottaker i begge sine biler, men han er langt fra fornøyd med den nye teknologien.

– Jeg syns jo at det er et minstekrav at de må etablere like god dekning i DAB+-dekning, som det er med nåværende FM-nettet. På en strekning på 17–18 mil og tatt mellom to og tre timer, så hadde jeg kanskje DAB signal i 12–13 minutter, sier han.

NRK har nylig gjort en grundig undersøkelse av dab-forholdene langs hovedveiene. Den viser at dekningen er god.

Petter Hox

sjefen for radio-distribusjon i NRK, Petter Hox, mener dekningen er god.

Foto: Digitalradio Norge AS

– Det gjelder spesielt hovedveiene og de store traseene. Generelt vil jeg si at dekningen er god, og det skyldes oftest at kravet til signal ikke trenger å være så sterkt når det skal inn i en bil, kontra når det skal inn i et hus, sier sjefen for radio-distribusjon i NRK, Petter Hox.

Mens det høyst sannynlig vil være tilstrekkelig med ei bedre glassantenne inne i bilen, understreker Michel Gascoin at det optimale er å ha en antenne på taket.

– Da får man tilgang til signalene uten at det dempes. Selve bilen, karosseri og vindusruter demper signaler, så om man har en antenne på innsiden av bilen har man på en måte valgt en kompromissløsning som gjør at man er litt mer begrenset, avslutter han.

Mener dekningen blir bedre med DAB

DAB+-utbygginga i Norge er ferdig etter Stortingets krav. NRK-nettet har nådd 99,5 prosent av de fastboende, mens kravet til det kommersielle nettet for riksdekkende radioer som P4 og Radio Norge er at signalene skal nå 90 prosent av befolkninga.

Selv om NRK har nådd kravet, vil man sette opp flere sendere der målinger viser at det er ”hvite flekker”.

– DAB-nettet for de kommersielle kanalene har en fjerdedel så mange sendere som NRK-nettet, og skal nå 90 prosent av befolkninga. Likevel vil alle de kommersielle kanalene unntatt Radio Norge få mye bedre dekning i DAB-nettet enn i dagens FM-nett, sier kommunikasjonsansvarlig Mari Hagerup i Digitalradio Norge. Dessuten blir det plass til mange flere kommersielle kanaler i det nye digitale DAB-nettet, sier Petter Hox.