Hopp til innhold

Flere hundre abonnenter uten mobildekning i over et døgn

Flere hundre mobilabonnenter i Steigen fortviler etter at de mistet mobildekningen fredag. Nå over ett døgn senere er innbyggerne fortsatt uten dekning. – Får trolig ikke sendt ut folk før søndag, sier Telenor.

Nordfold, Steigen.

UTEN DEKNING: Fredag i 13-tida falt Vinkenes-senderen i Steigen ut, og mellom 5- og 800 abonnenter og to store bedrifter mistet mobildekningen.

Foto: Reidar Berg

Fredag i 13-tida falt Vinkenes-senderen i Steigen ut, og mellom 5- og 800 abonnenter og to store bedrifter mistet mobildekningen.

– Hva skjer dersom det skulle oppstå en akuttsituasjon, spør Øystein Laxaa.

Laxaa er lokalpolitiker for Senterpartiet i Steigen, og han begynner å bli lei det han kaller «et kjent mønster» fra Telenor.

– Det er ikke første gang vi plutselig står uten mobildekning. Sist det skjedde var under stormen «Ole». Nå har hele Nordfold vært uten mobildekning i over et døgn. Det er opp til 15 kilometer til nærmeste sted med dekning.

– Ingen informasjon

Laxaa jobber selv på Bøteriet AS, hvor de er avhengige av å nå både kunder og forretningsforbindelser.

Uhell kan oppstå og da teller gjerne hvert minutt i kritiske tilfeller som akutt sykdom eller brann.

Det som er mest frustrerende for innbyggerne, er ifølge Laxaa manglende informasjon fra telegiganten.

– Jeg er innforstått med at feil kan oppstå men da er det viktig å få ut informasjon til kundene om hvordan man skal forholde seg og hvilke muligheter vi har til å nå nødnett og ikke minst når vi eventuelt kan forvente at feilen er rettet. Dette er uakseptabelt da det kan få konsekvenser for folks sikkerhet, sier Laxaa til NRK.

Selv bruker han Onecall som leverandør, som leier linjer hos Telenor.

(artikkelen fortsetter under)

Helnessund i Steigen

I Steigen brøt Vinkenes-senderen sammen da «Ole» kom på besøk i februar.

Foto: Aasmund Gylseth

– Telenor gir heller ingen info til de som er nettleiere eksempelvis vår leverandør One Call. Da vi kontaktet deres kundesenter fikk vi opplyst om at alt så ut til å være normalt. Men ved nærmere undersøkelse fikk de avdekket at dette ikke stemte, og at rettetiden var satt til klokka 21 fredag kveld. Snart 24 timer etter er vi fortsatt uten mobilnett, sier Laxaa.

– Prioritert oppgave

Pressevakt Atle Lessum i Telenor kjenner til at basestasjonen Vinkenes er falt ut – igjen. Telenor har vært i møte med politisk ledelse i Steigen kommune etter at varaordføreren i februar vurderte å anmelde Telenor fordi han mener selskapet ikke oppfyller konsesjonsbetingelsene.

– Vi sender mannskaper ut allerede i kveld eller i morgen, og starter feilretting, sier Lessum.

– Har dere fått ut informasjon til abonnentene i Nordfold?

– Det kan jeg ikke svare på. Det tar tid å få oversikt over hvem som er uten dekning. Fasttelefon og bredbånd virker dessuten som den skal.

Telenor kjenner ikke til hvorfor basestasjonen er falt ut, men mistenker det kan ha med fiberbrudd i Nordland fredag.