Hopp til innhold

Fiskerne frykter svekket overvåking og beredskap i nord

Norges Fiskarlag mener Kystvakten gjør en gedigen bommert når de setter de to overvåkingsflyene i Nordområdene på bakken.

Kystvakt-fly på tokt

SETTES PÅ BAKKEN: Med sitt Dornier-fly har Lufttransport enorm rekkevidde til å overvåke fiskeriet og delta i søk i Nord-Norge. Uten det vil overvåkingen trolig bli svekket. I alle fall en periode, fram til NH90-helikoptrene kan overta.

Foto: Marcus Krogtoft

Fra 31. mai kan det bli lettere å slippe unna med fiskerikriminalitet i Nordområdene. Da skal nemlig ikke Lufttransport overvåke havområdene for Kystvakten.

Med sitt Dornier-fly har Lufttransport enorm rekkevidde til å overvåke fiskeriet og delta i søk i Nord-Norge. Til nå har flyene, som har base på Svalbard, vært på vingene i 400 timer i året.

Men kontrakten er ikke fornyet, og helikoptrene som skal erstatte flyovervåkingen er ikke på plass før i 2018.

– Fullstendig uakseptabelt

Kjell Ingebrigtsen

Lederen i Norges Fiskarlag reagerer på det han mener er en svekkelse av beredskapen i Nordområdene.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Leder i Norges Fiskarlag, Kjell Ingebrigtsen, mener situasjonen er uakseptabel.

– Det er opplest og vedtatt at nordområdene skal prioriteres. Fra fiskernes side er en slik svekkelse er fullstendig uakseptabelt, sier han til NRK.no.

Fiskerne frykter både hva som vil skje med ulykkesberedskapen og mer tjuvfisking når flyene forsvinner.

– Når det først skjer en ulykke i disse områdene er det uhyre viktig at vi har godt nok materiell til stede som muliggjør at en ulykke vil få en heldig utgang.

For dyrt

Til våren avslutter Kystvakten kontrakten med Lufttransport om overvåking av Nordområdene. Årsaken er av Kystvakten må spare penger i forbindelse med innfasingen av de nye NH90-helikoptrene, som skal overta for de gamle Lynx-maskinene.

Kystvakten skal ha åtte nye helikopter og fregattene seks. Det siste av de 14 helikoptrene skulle opprinnelig vært levert i 2008, men bare tre er på plass.

Dermed står Kystvakten igjen med de gamle Lynx-helikoptrene, et Beechcraft-fly i Bergen, AIS-satellittovervåking og to Orion-fly på Andøya, når kontrakten med Lufttransport går ut 31. mai.

Verdt 16 millioner

Forsvarets NH90-helikopter

Forsvarets NH90-helikopter.

Foto: Torgeir Haugaard / Forsvarets Mediesenter

Kystvaktsjef Lars Saunes avviser at beredskapen vil lide når flyene settes på bakken.

– Kystvakten må effektiviseres. Kontrakten med Lufttransport koster 16 millioner i året, det er mye for Kystvakten når vi får økte kostnader i forbindelse med bruk av NH90-helikoptrene. Målet for Kystvakten er å kunne gjøre all overvåking selv, uten å måtte leie inn fly, sier han til NRK.no.

Kystvaktsjefen forteller at de åtte helikoptrene som skal erstatte flyet, alle vil være i drift innen 2018. Seks av dem skal være på plass innen januar 2015.

I mellomtiden settes andre ressurser inn i arbeidet med overvåkning. I løpet av våren skal KV «Senja» på tokt, og evaluering med ett av de nye helikoptrene.

– Staben har gjort en risikovurdering. Vi mener det er forsvarlig å gjøre dette grepet nå. Vurderingen vår er at med dagens overvåkning med satellitt, og nå innfasingen med NH90, må vi effektivisere virksomheten. Vi har jo også Orion på Andøya. Utfordringen er å være til stede med Kystvakt som kan avdekke dumping og utkast, sier Saunes til NRK.no.

– Ikke godt nok

Men for Kjell Ingebrigtsen er ikke dette nok. Han sier Fiskarlaget vurderer å ta saken videre.

– Vi vil følge nøye opp framover. Regjeringen har sagt at Nordområdene har stor betydning, og skal vektlegges tungt i framtiden. Stadig mer av fiskeressursene befinner seg i arktiske strøk. Da må vi være til stede med god nok overvåkning, sier fislarlagslederen.