Hopp til innhold

– Det viser seg at brunost brenner vanvittig godt

Brannmannskapet har gitt opp å slokke brannen i Brattlitunnelen der en henger med 27 tonn brunost tok fyr torsdag ettermiddag.

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen i Brattlitunnelen i Kjøpsvik kommune.

Dette ble filmet av en brannmann inne i tunnelen.

Nå må brannen slokke av seg selv, ettersom geologer har vurdert det som farlig å ta seg inn i tunnelen.

– De høye temperaturene har ført til at geologene frykter stein kan løsne fra tunnelveggene. I tillegg er det for mange farlige gasser til at vi kan ta oss inn og slokke brannen. Nå må det rett og slett gå sin naturlige gang, sier Sven Sommerseth, befalsvakt i Ofoten brann.

God fyr i brunost

Brann i Brattlitunnelen

KRAFTIG BRANN: 27 tonn brunost tok torsdag fyr i Brattlitunnelen. Fortsatt ulmer det i restene av lasten.

Foto: Privat

Det var torsdag kveld at et vogntog på tur sørover oppdaget brann i hengeren sin på tur gjennom Brattlitunnelen på riksvei 827 i Tysfjord kommune.

Hengeren ble igjen i tunnelen, ca. 300 meter fra inngangen i sør.

– Det er en ganske spesiell situasjon vi har her. Brunost har mye fett i seg og det gir mye energi til brannen. Derfor brenner lasten som besatt, og det gjør arbeidet svært vanskelig. Nå har vi trukket oss vekk, inntil geologer kan si at det er trygt å gå inn, sier Sommerseth.

Ingen nødtelefoner i tunnelen

Fredag fortalte NRK om Thomas Amundsen fra Drag som var inne i tunnelen da brannen oppsto torsdag kveld.

Han forteller at han ble svært forfjamset da han oppdaget røyk.

– Jeg fikk panikk og trodde først det var min egen bil som brant. Da jeg prøvde å snu var det så mye røyk at jeg krasjet rett inn i tunnelveggen, sier Amundsen til NRK.no.

Han så ingen nødtelefoner rundt seg og det var heller ikke mobildekning inne i tunnelen.

Heldigvis fikk han snudd bilen og kom seg ut i god behold, noe han takker den nye girkassen sin for.

Nå viser det seg at brannvesenet har meldt om flere avvik i ulykkestunnelen.

– Flaks at ingen ble skadd

– Det går annet på at det ikke finnes nødtelefoner inne i tunnelen og gode nok varslingsmuligheter hvis en ulykke skulle inntreffe, forklarer Sommerseth.

Han forteller at det heller ikke finnes noen nødrom der bilister kan søke tilflukt hvis de blir fanget av flammer og røyk.

– Hadde det vært flere biler inne i tunnelen kunne vi fått en kjedekollisjon og alvorlige personskader, sier Sommerseth som håper at hendelsen blir en vekker og at det tas ansvar for at tunnelen får på plass det sikkerhetsutstyret som er nødvending.

Stenges i flere uker

Nå stenges tunnelen i minst 2 til 3 uker, til både brannen og opprydningsarbeidet er over.

Det eneste omkjøringsalternativ er via fergestrekningen Bognes-Skarberget eller Bognes-Lødingen, opplyser Vegvesenet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.