Hopp til innhold

– Flyet holdt planlagt kurs da det styrtet

I dag la Forsvaret ut grafikken som viser den faktiske flyruten til det norske Hercules-flyet som styrtet i Sverige. Radarpunktene viser at flyet holdt planlagt kurs, ifølge Forsvaret.

Siste radar for Hercules-flyet

Her er et bilde fra radaren i Sørreisa for tidsrommet fra klokken 14.30 til klokken 14.56. Bildet viser den faktiske flyruten til det norske Hercules-flyet fram til siste kjente posisjon. I tillegg ser vi bevegelsene til en norsk DA-20, en tysk C-160 samt norske og svenske jagerfly. Avstanden mellom den norske Hercules-flyet og jagerflyene er på det nærmeste cirka 100 kilometer. Hercules-flyets kurs vises høyt midt i kartet og radarpunktene viser at flyet fløy i rett og planlagt kurs. De hvitene prikkene på kartet viser forskellige radarspor etter forskjellige fly i området.

Foto: Forsvaret

Det har vært motstridende uttalelser fra Forsvaret hvorvidt flyet drev taktisk flyging eller et rent transportoppdrag som i utgangspunktet var intensjonen.

I dag har Forsvaret laget grafikk som viser flyets ferd fra det forlot Evenes til det forsvant fra radar rett før ulykken.

Grafikken viser at Hercules-flyet holdt planlagt kurs før det forsvant. Kartet viser også at det 2106 meter høye fjellet Kebnekaise lå midt i rute til Hercules-flyet.

Hercules-flyet fløy rett kurs fra Evenes sørover for å vente på klarsignal fra norske styrker i Kiruna. Der lå det i holdingposisjon sammen med et tysk transportfly som hadde samme oppdrag.

– Dette kartet viser to ting. Det ene er at det ikke var andre fly i nærheten, og det andre er at flyet holdt samme kurs som besetningen hadde planlagt. Legger du kartene oppå hverandre ser man at det de har planlagt, også er det man ser på radarbildet, sier generalmajor, Morten Haga Lunde, som selv har lang fartstid som navigatør ombord Hercules-fly.

Planlagt rute for Hercules-flyet

Dette er det kartet som flybesetningen om bord i det norske Hercules-flyet «Siv» brukte for å planlegge og gjennomføre flyturen fra Evenes til Kiruna.

– Fortsatt et mysterium

Fortsatt er imidlertid det som skjedde etter at flyet sist ble sett på radar et mysterium.

Men Haga Lunde sier at radarkartet ettertrykkelig beviser at flyet ikke fløy taktisk.

– For at flyet skal synes på radar må det holde en viss høyde. Dersom flyet hadde flydd svært lavt ville den ikke vært synlig på radar i samme grad. Da ville heller ikke kursen vært i rett strek, sier han.

Forsvaret kjenner også til hvor høyt flyet lå i minuttene før styrten, men det vil de ikke gå ut med. Det er eiendom som tilhører Havarikommisjonen, forteller Haga Lunde.

Video Flyruta til Heculesflyet

Animasjon av kursen Hercules-flyet holdt før det styrtet.

Leter etter de «svarte boksene»

Søndag ble det funnet vrakdeler fra flyets haleparti. Det ga letemannskapene håp om å finne ferdskriveren og taleregistratoren.

I de såkalte svarte boksene finnes alle tekniske flydata, samt all kommunikasjon, både den som foregikk inne i flyet og den som var med andre besetninger, samt kommunikasjonen med flygelederne.

– De svarte boksene ligger sannsynligvis begravet i snøen, men vi antar etter at de er inntakt, sier Haga Lunde.

Det finnes eksempler fra tidligere ulykker hvor fly har eksploderer og man fortsatt har fått informasjon ut fra de svarte boksene. Kilder NRK har snakket med mener det derfor er sannsynlig at boksene blir funnet noenlunde intakt.

Fra Evenes til Kiruna

Video Overvåkningsbilder fra Orion-flyet som viser funnet på Kebnekaise

Overvåkningsbilder fra Orion-flyet som viser funnet på Kebnekaise.

Forsvarets Hercules-fly skulle fly fra Evenes til Kiruna for å hente personell og materiale til Cold Response-øvelsen da den fatale ulykken skjedde.

Flyet med fem offiserer om bord dro fra Evenes klokken 13.41, men kom aldri frem til Kiruna. Hovedredningssentralen i Nord-Norge fikk melding 15.50 av svensk lufttrafikktjeneste om at Herkules-flyet ikke hadde landet i Kiruna som planlagt.

Militærøvelsen er den største som er arrangert i Norge de siste ti årene, og flere tusen soldater fra 15 forskjellige nasjoner deltar.

Uklart hvor høyt det fløy

Det er uklart hvilken høyde flyet holdt i de kritiske minuttene før sammenstøtet. En svensk radar skal ha rapportert at det norske Hercules-flyet hadde en lavere høyde enn det sikkerhetsreglene tillater.

Siste radarkontakt var åtte mil vest for Kiruna klokken 14.55, skriver Sveriges Radio.

En kilde i Luftforsvaret sier til NRK det er vanskelig å si noe om årsaken til forskjellen på de to radarene, men mener det kan skyldes at den militære radaren befinner seg på norsk side, i Sørreisa i Troms, rundt 300 kilometer i luftlinje fra stedet der Hercules-flyet styrtet.