Hopp til innhold

Dette er Norges første jagerfly

Da Norge fikk sitt første jagerfly i 1912 ble det finansiert med kronerulling. – Det var enkel standard. På en låve snekret en ingeniør, en tømrer og en sydame sammen flyet.

I dag leveres det første nye kampflyet F35 fra fabrikken i Texas – et fly som er så teknisk avansert at det blir kalt en flyvende datamaskin. Da det første jagerflyet landet på norsk jord i 1912 var det treplanker og seilduk som gjaldt.

– At Norge fikk sitt første fly skyldtes svenskene. Både i 1910 og tidlig i 1912 kom svenske piloter til Norge og hadde flyoppvisning. En gjeng norske ubåtoffiserer syntes det var forsmedelig at Norge sju år etter unionsoppløsningen ennå ikke hadde sitt eget fly, forteller konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum.

Offiserene bestemte seg for å vise at også Norge kunne bli en flynasjon. De satte inn annonser i avisene hvor de ba om penger, og sendte nestkommanderende på ubåten sekondløytnant Hans Fleischer Dons til Berlin.

Sydamer sydde flyvinger

Konservator Karl Kleve

– Det nye jagerflyet F-35 er et Kinderegg. Det kan det meste, sier konservator Karl Kleve.

Foto: Sjur Sætre / NRK

– Flyfabrikken var en låve, hvor ingeniører, tømrere og sydamer bygde motor, skrog og sydde flyvinger av seilduk. Inspirasjonen til «Start»-flyet var fugler og insekter, og flyet het også «Due». Dette var folk fra marinen, så de opprinnelige landingshjulene ble raskt byttet ut med pongtonger, sier Kleve.

I mellomtiden hadde Dons' kolleger klart å samle inn 35.000 kroner som holdt til både et Rumpler Taube monoplan og flyopplæring. En av dem som bidro mest i innsamlingen var kong Haakon VII.

  • Se utviklingen av norske jagerfly fra 1912 til i dag i bildegalleriet øverst i saken

Da flyet var ferdigbygd ble det flatpakket, sendt med båt til Norge hvor det ble skrudd sammen.

Kvinner besvimte

Starfighter

Kald Krig-flyet Starfighter.

Foto: Scanpix / Scanpix

– Sju år etter unionsoppløsningen hadde vi et sterkt mindreverdighetskompleks. Det var veldig viktig for oss å vise vår berettigelse som nasjon. Derfor var det ikke tilfeldig at den første offisielle flyturen var lagt til 7. juni unionsoppløsningsdagen.

800 soldater ble kalt ut for å holde orden på 10.000 elleville mennesker som var møtt fram da sekondløytnant Hans Fleischer Dons satte seg bak spakene.

«Er han død?»

Kvinnelig tilskuer etter å besvimt under Dons' flygning 7. juni

– Dons fløy i 100 km/t. Det var rasende fort på den tiden og satte skandinavisk høyderekord på 1500 meter, forteller Kleve.

Bombet «Eidsvold» med epler

Da de hadde bevist at de kunne fly ga Dons og ubåtkollegene flyet til marinen, som i 1916 stiftet Marinens Flyvevesen.

Flyet ble først brukt som speiderfly. Bare et par måneder senere ble flyet utstyrt med maskingevær. Det kunne dukket opp andre fly, og da måtte man kunne forsvare seg. Da hadde du et jagerfly.

Ikke lenge etter ble «Start» testet som bombefly.

– Flyet ble lastet med epler som ble sluppet over panserskipet «Eidsvold» på Oslofjorden.

Det tok ikke lang tid før også Hæren fikk seg også fly. De kjøpte to franske Maurice Farman-fly.

Fikk jagerfly gratis

F-16 jagerfly lander i Bodø

Et F-16-fly lander i Bodø. Norges flåte består i dag av 57 F-16 kampfly, og de ble første gang tatt i bruk her i landet i 1980.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Siden den gang har Norge hatt mellom 50 og 60 ulike typer jagerfly. Vi har også bygd våre egne jagerfly. Etter annen verdenskrig gikk Norge over til å kjøpe amerikanske fly. De første flyene fikk Norge gratis, som en del av våpenhjelpen. F-35-flyene er de første flyene vi betaler full pris for. Selv F-16 var rabattert, sier Karl Kleve.