Hopp til innhold

Dette er en av kun to politibåter som bevokter Norges lengste kyst

I Norges lengste fylke, med en kystlinje på over 14.000 kilometer, er det kun to mindre politibåter tilgjengelig. Det gjør hverdagen vanskelig for politiet, som ofte må ta ferge for å komme seg ut på sjøen.

Båt Helgeland

EN AV TO: Dette er den ene av de to politibåtene som finnes i Nordland. Den lå på land i vår, men er nå reparert for 200.000 kroner, og er igjen i drift.

Foto: Reidar Hågensen

Politiet på sjøen i Norge er i sommer opptatt av farlig adferd, høy fart og bruk av flytevest. Men i Norges lengste fylke er risikoen for å bli stoppet på sjøen nærmest ikke-eksisterende.

Det er tre politidistrikt som dekker Nordland: Helgeland, Salten og Midtre Hålogaland. Til sammen skal disse bevokte mer enn 14.000 kilometer med kyst, eller om lag en fjerdedel av Norges totale kystlinje.

Liten båt

TO AV TO: Dette er den andre båten Helgelandspolitiet har tilgjengelig.

Foto: Tom Giertsen/Helgeland Politidistrikt

Med et utall fritidsbåter, ferger, fiskeskøyter og større skip å kontrollere skulle politiet gjerne vært ute på sjøen, men det er ikke enkelt.

– Ingen av båtene er sjøsterke

Hverken Salten eller Midtre Hålogaland har tilgang til båt i sommer. De eneste to båtene politiet i fylket har tilgjengelig, er en skjærgardsjeep og en 23 fots Targa, som begge befinner langs Helgelandskysten.

– Vi kommer oss ikke ut ofte, og får ikke gjort kontroller ofte nok. Ingen av de to båtene er særlig sjøsterke, så vi kommer oss ikke ut dersom været ikke er bra. Hvis vi skal ha med oss mer enn to folk, er disse båtene altfor små, sier politioverbetjent Tom Giertsen som holder til i Sandnessjøen.

– Burde hatt flere båter

Rolf Erik Steffensen, daglig leder i Redningsselskapet Nordland, mener det betenkelig at politiet ikke har flere båter.

– Jeg hadde selvfølgelig gjerne sett at politiet hadde nok båter tilgjengelig. Det er mye båter, også fritidsbåter, som går i området. Bodø er for eksempel en stor havneby. Det er kommet flere påbud og lover som båtførerne må følge, derfor er synlighet på sjøen viktig, sier Steffensen.

Ifølge Redningsselskapet besøker cirka 70 båter Bodø Havn hver dag om sommeren.

(artikkelen fortsetter under)

Nordland og Sør-Troms

– Det er uheldig

Tom Giertsen sier mange oppdrag ikke blir utført, på grunn av båtmangelen.

– Det er uheldig at politiet, som er en akuttetat, er såpass dårlig stilt for å gjøre en jobb på sjøen. Vi prøver å ta unna det vi klarer, men noen oppdrag blir nedprioritert på grunn av mangel på kapasitet, sier han.

Han forteller at politiet bruker flere hundre tusen kroner i året for å leie inn hjelp. Ofte må de be om skyss med redningsskøytene eller rett og slett ta ferge.

– Pengene går fort når man leier inn sivilt skyss for å komme seg ut på sjøen.

Han håper politiet snart har penger til å kjøpe inn en større og mer sjøsterk båt.

Mangel på båter

Tom Giertsen i Helgelandspolitiet sier mange oppdrag ikke blir utført, på grunn av for få båter.

Foto: Ole-Christian Olsen/NRK

– En større båt har stått investeringsplanen lenge, men vi har ikke funnet rom til å prioritere det.

Ifølge Politidirektoratet finnes det cirka 20 rene politibåter i Norge. 14 av disse er plassert på Sør- og Østlandet. Det finnes i alt fire politibåter i Nord-Norge: to på Helgeland, en i Troms, og en i Øst-Finnmark politidistrikt.

Politidirektoratet henviser NRK til det enkelte politidistrikt. De opplyser at det er opp til politimesteren å vurdere behovet for politibåt opp mot politidistriktets andre oppgaver, og de ressursene distriktet disponerer.