Hopp til innhold

Dette bildet ventet Stian (34) over åtte år på

Fotograf Stian Klo reiste rundt 30 ganger til Reine i Lofoten før han fikk de lysforholdene han ville ha.

Reine i Lofoten

TIDKREVENDE: – Folk tenker ikke på arbeidet og timene man bruker bak kameraet. Det tar tid å fange øyeblikket, en hel kabal skal opp, forteller fotograf Stian Klo, om dette bildet av Reine i Lofoten som han brukte over åtte år på å ta.

Foto: Stian Klo / Lofoten Tours

Nordlysbilde

POPULÆRT: Dette nordlysbildet ble sett av nesten seks millioner mennesker på under ett døgn. – Det er helt sykt hvor mange man når ved å laste opp bildene sine på sosiale medier, sier Stian Klo.

Foto: Arild Heitmann / Lofoten Tours

– Da jeg minst ventet det, så smalt det, sier fotograf Stian Klo (34) til NRK om bildet øverst i artikkelen.

Klo er ofte på bomturer når han drar ut i naturen for å fotografere. I jakten på de rette lysforholdene dro han nesten 30 ganger til samme stedet uten å ta bilder.

Fikk endelig blinkskuddet

Åtte år tok det før han 14. september i år så at muligheten var stor for å få blinkskuddet av fiskeværet Reine i Lofoten.

– Jeg visste at på denne årstiden ville solnedgangen være rett bak fjellet i fjorden. Et tynt lag med skyer gjorde også susen for fargene. Jeg sto klar og så at dette kunne bli veldig bra.

Plutselig ble det mørkere, og han mistet nesten motet, før himmelen eksploderte i farger.

– Det ble et eldorado i tre minutter. Det var verdt ventetiden. Det spesielle var kombinasjonen av lys og spillet mellom kalde og varme toner i bildet.

Stian Klo knipset tre forskjellige bilder med ulike brennvidder.

Krever tålmodighet

Og at Reine i Lofoten ble motivet for bildet, var ikke tilfeldig.

– Jeg har alltid hatt en fascinasjon for Reine. Det er en trolsk og dramatisk stemning der, samtidig som det er vakkert. Stedet er bygd inn i naturen på en vakker måte. En vakker nordnorsk bygd plassert ytterst i gokk.

Han mener at tålmodighet er en viktig egenskap for en landskapsfotograf.

– Jeg kan sitte i timevis for å få det perfekte bilde. Jeg knipser ikke bare for å knipse, men har alltid en tanke og idé bak bildene mine, forteller fotografen.

Sa opp jobben

I juni sa han opp jobben sin som miljøterapeut i Harstad og flyttet til Lofoten for å jobbe som fotograf på heltid.

– Jeg er født i Vesterålen, men brukte alle mine barndomsår i fjellene og i fjæra, så jeg var tidlig eksponert for det arktiske landskapet. Før var det bare lek og moro, men nå har det blitt en fulltidsjobb, sier Klo.

I løpet av det siste året har interessen for de arktiske bildene hans eksplodert. Bildene har gitt han priser i inn- og utland og en dobbeltside i magasinet National Geographic.

Det er ikke bare Klo som er interessert i å ta arktiske bilder.

– Det er et enormt fokus på bilder fra Nord-Norge nå, det er rett og slett brennhett. Før visste man ikke at man kunne gjøre business av den flotte naturen vi har her i nord, men nå er det høyest aktuelt.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

– Kommer fra hele verden

Fotografer fra hele verden kommer nå til Lofoten for å ta bilder av landskapet.

Nå arrangerer jeg fotokurs sammen med en venn av meg, der folk kan lære å ta flotte arktiske bilder. Det er en enorm etterspørsel og vi er fullbooket ut september neste år, forteller fotografen.

– Hvorfor reiser folk helt til Lofoten for å ta bilder?

– Lofoten er så dramatisk og magisk. De enorme fjellene stuper opp fra fjordene. I tillegg er det stille og rolig her. Når man parkerer bilen er man ofte helt alene med en vanvittig panoramautsikt.

Stian Klo

FOTOGRAF: Stian Klo (34) sluttet i jobben sin som miljøterapeut for å jobbe som fotograf på heltid.

Foto: Privat

Naturen i fokus

Selv har ikke Klo behov for å ha folk rundt seg når han fotograferer, og det gjenspeiles i bildene hans.

– Naturen er alltid i fokus i bildene mine, det er sjeldent menneskelige elementer med, noe jeg mener er viktig når man fotograferer arktiske landskap.

Klo mener det ikke er spesielt vanskelig å ta arktiske landskapsbilder, men legger ikke skjul på at man må ha et trent øye.

– Man må øve seg og ha et øye for gode motiver og komposisjoner. Man kan trene på dette, men det er også noe jeg mener er medfødt, men i teorien kan alle bli gode til å ta bilder.