Jo Bjørn Skatval i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund var torsdag bekymret for at opptakene fra taleregistratoren kunne misbrukes, og reagerte kraftig på at opptakene ble offentliggjort.
– Deres omdømme og ettermæle kan bli tillagt en betydning som er feil eller tatt ut av kontekst, kommenterte Skatval.
I høyeste grad relevant
Jonas Bäckstrand i den svenske Havarikommisjonen mener at det nettopp er hensynet til flygerne som gjør at opptaket bør publiseres.
– Det er i høyeste grad relevant å konstatere at den første feilmeldingen er av teknisk natur, og at besetningen reagerer på dette i løpet av to sekunder. Det er trist at ikke pilotene lyktes med å løse situasjonen, men de fortjener ikke å lastes for å ha forårsaket hendelsen. De fortjener at fakta om at de reagerte umiddelbart blir gjort offentlig, skriver Bäckstrøm i en e-post til NRK.
Dette synet blir også delvis støttet av den norske Havarikommisjonen.
– Normalt er vi veldig forsiktig (med å offentliggjøre taleopptak fra cockpit, journ. anm). Vi er også pålagt taushetsplikt på informasjon som ligger på taleregistratoren. Vi kan imidlertid bruke innhold fra taleregistratoren dersom det er nødvendig for å forklare ulykken, sa Kåre Halvorsen, leder for luftfartsavdelingen i den norske Havarikommisjonen, torsdag.
To piloter omkom
Postflyet fra det svenske selskapet West Air var på vei med post fra Gardermoen til Tromsø da det natt til fredag 8. januar styrtet i det svenske høyfjellet, like øst for grensen til Norge. Det tok ett minutt og 20 sekunder fra flyet var på 9500 meter til det traff bakken. Begge pilotene omkom i styrten.
Dramatiske sekunder
Onsdag holdt den svenske Havarikommisjonen pressekonferanse hvor de la fram en foreløpig havarirapport.
Her ble loggen av samtalen mellom de to pilotene offentliggjort. Den spanske flykapteinen (42) og den franske styrmannen (34) jobbet med å løse situasjonen helt til flyet krasjet.
– I lydopptakene hører vi at kapteinen plutselig utbryter «what...», og så kommer det noen banneord, fortalte etterforskningsleder Nicolas Seger.
Etter planen skal en endelig rapport om ulykken være klar i desember i år.