Hopp til innhold

Danskene skvises ut av Lofoten

Widerøe har fått medhold i sin klage til Samferdselsdepartementet, og får dermed fortsette å fly til Lofoten.

Danish Air Transport

SKVISES UT AV LOFOTEN: DAT har en frist på tre uker til å klage over Samferdselsdepartementets vedtak om å avvise selskapets tilbud om å fly i Lofoten.

Foto: NRK

DAT skulle overta flygingene mellom Bodø, Svolvær og Leknes, men Widerøe klaget på avgjørelsen fordi de mente at DAT blant annet ikke hadde det innflyvningssystemet som krevdes. I dag er det klart at Widerøe har fått medhold i sin klage til Samferdselsdepartementet.

Lars Kobberstad

Lars Kobberstad.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Jesper Rungholm

Jesper Rungholm.

Foto: Benjamin Agerriis / DR
Magnhild Meltveit Kleppa, samferdselsminister

Magnhild Meltveit Kleppa

Foto: Odd Iversen / NRK
– En fornuftig avgjørelse. Vi står klar til å overta, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe.

Selskapet sier de er villig til å overta billettene som flypassasjerene har kjøpt, men opplyser at dette først må avklares med Danish Air Transport (DAT)

DAT beklager

– Vi beklager de problemene denne utviklingen medfører, skriver toppsjef Jesper Rungholm, DAT i en pressemelding.

Rungholm skriver videre at han er uenig i Samferdselsdepartementets beslutning og vurderer å påklage dagens avgjørelse.

Stenger bookingen

DAT stenger nå bookingen på rutene fra Bodø.

– Vi vil selvfølgelig refundere billetter som allerede er bestilt. Vi har over 10.000 bookinger, og det vil ta mellom 6 til 8 uker å refundere billettene. Det skjer automatisk, og ingen behøver å kontakte bookingavdelingen vår, sier Rungholm.

Han ber kundene om å ha tålmodighet, men understreker at samtlige billetter bil bli refundert.

DAT har en frist på tre uker til å klage over Samferdselsdepartementets vedtak om å avvise selskapets tilbud om å fly i Lofoten.

Nye opplysninger

Samferdselsdepartementet fikk 14. mars en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder.

Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

– Etter tildelingen av flyanbudet, har det kommet fram ny informasjon som viser at selskapet ikke kan starte rutedrift i Lofoten 1. april i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

De nye opplysningene har kommet fram både i forbindelse med ordinær utsjekkingsprosess som flyselskaper har med Luftfartstilsynet før oppstart og som følge av Widerøes klage på tildelingen.

Vil ha godt flytilbud

For å sikre et kontinuerlig flytilbud i Lofoten, har Widerøe bekreftet overfor departementet at selskapet vil drive rutetrafikk på en midlertidig kontrakt fra og med 1. april, 2012, på rutene Svolvær-Bodø, Leknes-Bodø, Røst-Bodø og Narvik-Bodø.

– Jeg er opptatt av å opprettholde et godt flytilbud i Lofoten. Passasjerer som har kjøpt flybillett hos DAT vil ha krav på refusjon. Billetter vil i løpet av dagen kunne bestilles hos Widerøe, sier samferdselsministeren.

Tapte luftkampen om Lofoten

Det var i slutten av januar at Widerøe tapte anbudet for rutene i Lofoten til fordel for det danske selskapet. Widerøe har klaget til samferdselsdepartementet på deres avgjøres, uten å få svar fra dem.

Video Widerøe mister Lofoten

Widerøe mister Lofoten

DAT og Widerøe var de to tilbydere i konkurransen om å fly de fire ruteområder i Lofoten. Samferdselsdepartementet vil ikke ta stilling til fremtidig og varig løsning og eventuell klagebehandling, før klagefrist for vedtak om avvising er utløpt.