Hopp til innhold

Nekter å betale i 18 år for å komme ett minutt raskere til jobb

– Jeg er ikke i mot bompenger, men dette blir feil, sier Chris Haugli. Bompengeopprøret i nord gjør at Statens Vegvesen nå advarer mot at veimidler tiltenkt Nord-Norge vil havne i andre regioner.

Pendler Chris Erik Haugli vil ikke ha bomstasjon i Hemnes

VIL IKKE BETALE: Pendler Chris Erik Haugli i Hemnes kjører daglig på en av landets dårligste Europaveier. Han synes det er feil at han må betale i dyre dommer for ny E6 gjennom Helgeland.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Chris Erik Haugli (32) er en av rundt 500 innbyggere i Hemnes kommune som daglig pendler til Mo i Rana. Han kjører på det som er en av landets dårligste europaveier, der veien flere steder er så smal at den mangler gul midtstripe.

– Veien her er mellom 15 og 50 år gammel, og både svingete og humpete, i tillegg til at den mangler midtstripe.

Men han syns det er helt feil at han må være med å betale dyrt for å bygge ny E6 gjennom Helgeland.

Må betale 6000

– Jeg er ikke kategorisk imot bompenger, men jeg syns det blir helt feil å måtte betale 6000 kroner i året i bompenger i 18 år for å komme et minutt raskere til jobb. Skal de først gjøre noe med veien, bør de utbedre større deler av strekningen, sier Haugli til NRK.no

I fjor vinter valgte både Hemnes og Vefsn kommune å bryte med de inngåtte avtalene om vegpakke Helgeland til 4 milliarder, der over halvparten skulle betales gjennom en rekke bomstasjoner.

Ordfører i Hemnes, Kjell-Joar Petersen Øverleir

Ordfører i Hemnes, Kjell-Joar Petersen Øverleir

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Mens politikerne i Vefsn ønsket å flytte flere av bomstasjonene til ytterkantene i kommunen, så vedtok politikerne i Hemnes et prinsipielt nei til vegpakken slik den er planlagt. Denne uka har de sittet i flere forhandlingsmøter med Vegvesenet, men så langt uten resultat.

– Det skjedde egentlig ikke mye konstruktivt i møtet. Jeg hadde med meg et par forslag på hvordan vi kunne løse denne saken, men det ville de ikke lukte på en gang. De hørte ikke på oss og det stoppet opp etter dette, sier ordfører Kjell-Joar Petersen Øverleir til ranablad.no

Opprør i hele landsdelen

Laila Davidsen

Laila Davidsen, Høyre-odfører i Alta

Foto: Barbro Andersen / NRK

Men det er ikke bare på Helgeland at politikerne etter valget har satt foten ned for ulike bompengeprosjekter. Både i Alta, Tromsø, Lenvik og Harstad er de folkevalgte i opprør mot bompenger. I disse kommunene, som er blant de største i regionen, er det i alle fattet vedtak mot bompenger. I Alta håper Høyre-ordføreren at flere henger seg på.

– Jeg håper det kommer et opprør i hele fylket dersom alle statlige veiprosjekter her må bompengefinansieres. Staten har et ansvar for å betale for statlige veier i Norge, sier Laila Davidsen (H).

Vegsjefen advarer

Regionvegsjef Torbjørn Naimak

Regionvegsjeg Torbjørn Naimak

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Nå advarer regionvegsjefen mot at statlige veimidler som er tiltenkt Nord-Norge, i stedet kan havne i andre regioner der man sier ja til bomstasjoner.

– I utgangspunktet kan disse pengene havne hvor som helst. Det er bekymringsfullt med tanke på det gryende opprøret mot bompenger i nord, som gjør at Nord-Norge blir taperen i forhold til andre regioner.

Men i Hemnes er ikke de lokale pendlerne overbevist. Haugli føler seg tvunget til å akseptere bompenger.

– Dersom det er slik at man må betale bompenger for å få ny vei viser det hvor gærnt det er blitt. Dette ligner veldig på utpressing, sier Chris augli.

E6 gjennom Hemnes

DÅRLIG VEI: E6 mellom Hemnes og Mo i Rana er svingete. Pendlerne som kjører strekninga daglig synes ikke noe om at det må betale dyrt for ei utbedring.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK