Regjeringen vil bruke 65 millioner kroner på å rive bomstasjonen ved Godøystraumen i Bodø på fylkesvei 17.
Fra før er det kjent at regjeringen setter av 200 millioner i revidert budsjett til å bygge ned bomstasjoner.
Nesten en tredjedel av pengene går til bomstasjonen utenfor Bodø.
– Det betyr at det ikke blir noen innkrevingspunkt. Vi betaler ned den gjelden som er her, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Allan Ellingsen (Frp).
Dermed slipper bilistene selv å betale de 65 millionene som gjenstår for å finansiere utbyggingskostnadene.
– Riktig bruk av penger
Bomstasjonen ble bygget i 2009 og skulle ifølge Statens vegvesen bare stå i maksimalt 15 år. Det betyr at bomstasjonen uansett skulle fjernes om noen få år.
– Er det riktig bruk av pengene?
– Helt klart, sier ordførerkandidat for Bodø Frp, Johnny Gulbrandsen.
– 65 millioner kroner som innbyggerne måtte ha betalt, er mye penger. Det er viktig at vi får redusert avgiftstrykket for innbyggerne i Bodø, sier han.
Og det er en gledens dag for byens befolkning, mener Bente Haukås i Bodø KrF.
– For mange er fem år lang tid, og jeg tenker jo fortere, jo heller. Det betyr mye for dem som kanskje sliter med å få endene til å møtes, sier Haukås.
– Fått til i samarbeid
Bomstasjonen ved Godøystraumen finansierer Vegpakke Salten, fase I, som i 2009-penger skulle koste 795 millioner.
Veipakken skulle gi en tryggere, hurtigere og bedre vei mellom Fauske og Bodø. Da prosjektet ble startet, var bompengefinansiering en forutsetning.
Nå tar regjeringen likevel siste rest av regningen for veien som sto ferdig i 2009.
– Dette er noe regjeringen har fått til i samarbeid. For Frp er dette en kjernesak. For KrF handler dette om å utjevne sosiale forskjeller, sier Haukås.