Hopp til innhold

Bodø havn tapte søksmålet fra Hurtigruten

Salten tingrett har dømt Bodø havn til å betale over 3 millioner kroner tilbake til Hurtigruten. Årsaken er ulovlig prising av hurtigruteanløpene.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

Hurtigruten mener Bodø havn har opptrått ulovlig når de tar betalt for 48 timer kaileie hvert døgn – til tross for at skipene bare ligger til kai fire timer i døgnet. I tillegg har Bodø havn pålagt Hurtigruten å betale et gebyr til ISPS, noe Hurtigruten hevder kun skal belegges skip i utenriksfart.

Retten mener Bodø havn har utøvd myndighetsmisbruk og kjenner gebyrileggelsen av dobbelt kaivederlag og ISPS som ugyldig. Ifølge Salten tingrett er prisene og vilkårene i Bodø usaklige, vilkårlige og rammer Hurtigruten på en urimelig måte, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

– Vi oppfatter det som at vi har vunnet frem på de fleste og viktigste punktene for oss, sier Stein Lillebo, kommunikasjonssjef for Hurtigruten.

Søksmålet er det første i en rekke av flere søksmål Hurtigruten har rettet mot norske havner. I tillegg til Bodø havn har Hurtigruten sendt forliksklager til havnene i Molde, Brønnøy, Rørvik, Vadsø, Florø og Båtsfjord.

Vurderer å anke

Havnedirektør i Bodø Ingvar M. Mathisen har bare rukket å lese kortversjonen av dommen.

– Jeg kan derfor ikke si annet enn at dette vil vi nå vurdere sammen med vår advokat.

– Vil dere anke?

– Vi orienterer vår eier Bodø kommune om dommen, og vil legge fram en anbefaling til styremøtet 23. mai.

– Hva slags konsekvenser kan dommen få om den blir stående?

– Det får selvsagt økonomiske konsekvenser for oss. Samtidig vil trolig dommen skape presedens for andre havner i Norge. Derfor er det ekstra viktig at vi vurderer aspektene ved dommen nøye, sier Mathisen.

Ingen innvirkning på passasjerene

Selv om Hurtigruten nå ser ut til å kunne komme rimeligere fra kaianløpene, mener Lillebo det ikke vil ha noen direkte innvirkning på passasjerene.

– Vi er opptatt av forutsigbarhet i kostnadsnivået vårt, også innenfor havnedelen, så dette vil ikke påvirke gjestene på noen måte, mener Lillebo.