Hurtigruten mener Bodø havn har opptrått ulovlig når de tar betalt for 48 timer kaileie hvert døgn – til tross for at skipene bare ligger til kai fire timer i døgnet. I tillegg har Bodø havn pålagt Hurtigruten å betale et gebyr til ISPS, noe Hurtigruten hevder kun skal belegges skip i utenriksfart.
Retten mener Bodø havn har utøvd myndighetsmisbruk og kjenner gebyrileggelsen av dobbelt kaivederlag og ISPS som ugyldig. Ifølge Salten tingrett er prisene og vilkårene i Bodø usaklige, vilkårlige og rammer Hurtigruten på en urimelig måte, skriver Hurtigruten i en pressemelding.
– Vi oppfatter det som at vi har vunnet frem på de fleste og viktigste punktene for oss, sier Stein Lillebo, kommunikasjonssjef for Hurtigruten.
Søksmålet er det første i en rekke av flere søksmål Hurtigruten har rettet mot norske havner. I tillegg til Bodø havn har Hurtigruten sendt forliksklager til havnene i Molde, Brønnøy, Rørvik, Vadsø, Florø og Båtsfjord.
Vurderer å anke
Havnedirektør i Bodø Ingvar M. Mathisen har bare rukket å lese kortversjonen av dommen.
– Jeg kan derfor ikke si annet enn at dette vil vi nå vurdere sammen med vår advokat.
– Vil dere anke?
– Vi orienterer vår eier Bodø kommune om dommen, og vil legge fram en anbefaling til styremøtet 23. mai.
– Hva slags konsekvenser kan dommen få om den blir stående?
– Det får selvsagt økonomiske konsekvenser for oss. Samtidig vil trolig dommen skape presedens for andre havner i Norge. Derfor er det ekstra viktig at vi vurderer aspektene ved dommen nøye, sier Mathisen.
Ingen innvirkning på passasjerene
Selv om Hurtigruten nå ser ut til å kunne komme rimeligere fra kaianløpene, mener Lillebo det ikke vil ha noen direkte innvirkning på passasjerene.
– Vi er opptatt av forutsigbarhet i kostnadsnivået vårt, også innenfor havnedelen, så dette vil ikke påvirke gjestene på noen måte, mener Lillebo.