Hopp til innhold

Bare en halv frukt til barna

Lærere i Bodø-skolen må kutte pærene i to for å kunne gi skoleelevene frukt hver dag.

Lærer Renate Karlsen kutter frukt i to

Lærer Renate Karlsen kutter frukt i to, mens ordenseleven Thomas deler ut frukten til klassen

Foto: HÃ¥kon Jacobsen

– Thomas, nå må du være flink og dele ut til alle sammen.

Renate Karlsen er lærer for første klasse på Bodøsjøen skole. Hun står midt i klasserommet med en kniv og en stor balje full av pærer. I løpet av noen minutter har hun delt alle pærene i to.

– Vi må enten kutte pærene i to, eller gi elevene frukt bare annenhver dag, sier Karlsen.

Mindre frukt til elevene

– Vi gir ungene daglig frukt på Bodøsjøen skole. Men fra og med mandag har vi vært nødt til å redusere mengden fra én frukt til en halv frukt. Dette er egentlig helt uproblematisk, selv om det fører til litt ekstraarbeid,forklarer Karlsen.

Etter sommeren forsvinner fruktordningen helt, og da er skolen nødt til å innføre foreldrebetaling dersom ungene fortsatt skal få frukt og grønt på skolen.

– Forsåvidt er dette greit. Det som kan være litt dumt er at kanskje ikke alle foreldre prioriterer å kjøpe frukt til sine barn, og dermed kan noen bli sittende uten frukt når vi skal ha fruktpause, sier hun.

Lærer Renate Karlsen kutter frukt i to, mens ordenseleven Thomas deler ut frukten til klassen

Lærer Renate Karlsen kutter frukt i to, mens ordenseleven Thomas deler ut frukten til klassen

Foto: HÃ¥kon Jacobsen

Viktig del av dagen

Det er mot slutten av dagen at Bodøsjøen skole har fruktpause. Da stopper undervisningen opp en kort stund, mens barna får frukt å tygge på. Karlsen er overbevist om at dette er en viktig del av skoledagen.

Dette er en samlende aktivitet. Ungene er med på å hente frukten, og så er det faktisk en god matematikkundervisning. De må telle opp hvor mange frukt de skal ha til sin gruppe. Av og til deler de opp frukten. I tillegg så deler de ut frukten, samler inn restene og rydder opp etter seg.

Karlsen mener at dette også er en god form for undervisning.

– Dette er praktisk læring, i tillegg til at barna får i seg litt frukt på slutten av dagen når hodene og kroppene er litt tomme for energi.

Økonomien som bestemmer

Det er regjeringen som har bestemt at skolefrukt-ordningen skal bort. Ordningen som ble innført i 2007 hadde først øremerkede midler, men etter hvert ble pengene en del av det totale rammetilskuddet fra kommunen. Dermed bestemmer kommunene selv om barna skal få frukt på skolen.

– Dette er et resultat av dårlig kommuneøkonomi, og fruktordningen vil etter hvert forsvinne helt fra Bodø-skolen, sier Ulrik Bollerup Thomsen, som er undervisningssjef i Oppvekst- og kulturavdelinga i Bodø kommune til Avisa Nordland.

Kommunen halverer nå fruktordningen som en del av de store kuttene politikerne gjorde i økonomiplanen. Planen var å spare 120 millioner kroner i 2014.

– Det er skammelig

Astrid Olsen i Bodø SV er en av kritikerne til at skolefruktordningen nå forsvinner.

– Jeg må berømme lærerne som finner på slike kreative løsninger som å dele frukten i to for å få den til å rekke. De er i hvertfall oppdaterte på forskning, for den viser jo det er bra for barna å få i seg ekstra energi i løpet av skoledagen. Dessuten er det sunt og godt i et helseperspektiv.

Olsen mener at regjeringen prioriterer helt feil.

Det er mest pinlig for de borgerlige politikerne. Ikke bare tar de frukten fra ungene, men de gir skattelette til de rikeste i stedet. Det er ikke bare pinlig, men det er skammelig, sier Olsen.

Blir mett likevel

6-åringen Emeline i første klasse på Bodøsjøen skole synes at det er helt greit at hun nå bare får en halv frukt.

– Jeg syns det er nok med en halv pære. Det hadde vært godt med mere, men det får vi ikke lengre, sier hun.

Thomas og Emeline

Emeline er fornøyd med å få pære, mens ordenselev Thomas deler ut halve pærer til hele klassen.

Foto: HÃ¥kon Jacobsen