– Men blir overtakelsen neste år utsatt kan det ramme hele omstillingen i Luftforsvaret, sier luftvingsjef, oberst Bård Solheim ved 132 luftving i Bodø..
I dag er det forsvaret som drifter Bodø lufthavn, men regjeringen har pålagt Avinor å overta driften fra 1. august neste år. Pålegget kom etter at Stortinget vedtok å legge ned Bodø Hovedflystasjon. Men siden da har mye forandret seg, mener Avinor.
I et brev til Samferdselsdepartementet advarer selskapet nå mot å overta etter planen.
For mye er uavklart
– Foreløpig er det for mye som er uavklart, bekrefter konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Regjeringen har nylig startet en utredning som kan bety at hele lufthavnen må flyttes for å gjøre plass til en moderne byutvikling.
- Les også: Forsvaret frykter stopp i all flytrafikk i Bodø
- Les også: Avinor tegner nytt flyplasskart
- Les også: Regjeringen vil utrede ny flyplass i Bodø
I tillegg er det deler av dagens flyplass Forsvaret ikke vil selge, bare leie ut.
– Vi må få eie det vi skal drive. Vi er også redd for å gjøre investeringer som kan vise seg å være bortkastet i løpet av kort tid, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
I dag bruker Forsvaret om lag 70 personer for å drifte den sivile delen av lufthavnen i Bodø. Dersom Avinor ikke overtar jobben neste år vil det påvirke hele Luftforsvarets omstilling. Det sier luftvingsjef, oberst Bård Solheim ved 132 luftving i Bodø.
– En del av omstillingen er at tyngdepunktet vårt skal flyttes ned til Ørlandet. Dersom vi blir sittende med denne oppgaven lengre vil det selvfølgelig påvirke hele prosessen og skyve den ut i tid.
Utreder nye behov
Samtidig har det storpolitiske klimaet til Russland endra seg. Og Avinor skal ha fått signaler om at Forsvaret nå utreder sine nye operative behov i Bodø. Det behovet beskrives trolig i det forsvarsfaglige rådet forsvarssjefen vil gi regjeringen til høsten.
– Det regner vi med vil avklare en god del. Vi skulle tro vi kan ta opp igjen arbeidet når det er klart, sier Falk-Petersen.