– Det er mange i disse dager som lurer på om de er den neste til å miste jobben. Da er det viktig å rette øynene til Nordland og se hvordan de vellykkede bedriftene har omstilt seg, sier Robert Eriksson.
I årets første tre måneder økte Nordland verdien av sin eksport med 50 prosent, sammenlignet med 2014, ifølge VG. I tillegg synker arbeidsledigheten, og det er i sterk kontrast med hva som skjer i oljefylkene på Vestlandet.
– Kreative og innovative
Kombinasjonen av fisk, mineraler og fornybar energi fra vannkraft har tidligere blitt trukket frem som en suksessformel for regionen.
– Nordlendingene har vært kreative og innovative. Det samme må resten av næringslivet i landet være også. Man må være klar for omstillingen som må komme, sier Eriksson.
I dag skal ministeren besøke industribyen Mo i Rana på Helgeland for å se og lære.
– Mo i Rana hadde Statens jernverk med 2300 ansatte som ble lagt ned. Man fryktet at det ville bli kroken på døra for lokalsamfunnet. Men i dag er det 108 bedrifter inne på det samme området og det er flere ansatte enn noen gang tidligere. Her er det mye å lære, forklarer Eriksson.
– Må ta samme hestekur
Markedssjef Jan Gabor i Mo Industripark er enig i at oljefylkene har noe å lære.
– Oljeindustrien må ta den samme hestekuren den landbaserte industrien i Nordland har vært igjennom, sier markedssjef i Mo Industripark, Jan Gabor.
Gabor mener eneste nøkkel en industri har til å overleve i dårlige tider er hardt arbeid. Han sier fylket nå får lønn for strevet.
– Industrien i Nordland har jobbet knallhardt i en internasjonal konkurranse. De opplevde fallende priser, men gjennomførte prosessene slik at produksjonen økte og reduserte kostnadene og nå hevder de seg derfor godt internasjonalt.
– Oljebransjen bør følge
Hvis oljeprisene holder seg nede de neste årene, mener markedssjefen i industriparken at oljebransjen må tilpasse seg for å bli konkurransedyktig igjen.
– Oljebransjen står ovenfor samme problemene som vi møtte noen tiår tilbake. Derfor tror vi at vi i landbasert industri kan hjelpe med å synliggjøre hvilke tiltak vi har gjennomført, sier Gabor.
Ser gjerne nordover
Direktør for miljø- og næringspolitikk i Norsk olje og gass forteller at en oljebransje i omstilling gjerne ser nordover.
– Oljeindustrien må se på effektiviteten, produktiviteten og kostnadene, sier Erling Kvadsheim.
– De aller fleste selskaper er godt i gang med å se på hvordan andre har løst slike problemer, og da ser de at det er mye å lære.
- Les også:
- Les også: