Hopp til innhold

Her blir den rumenske Bring-sjåføren stoppet av Vegvesenet

Føreren nektet først å stoppe for kontrollørene hos Statens vegvesen, og ble deretter anmeldt for ulovlig kabotasje. – Situasjonen er dramatisk, sier Norsk Transportarbeiderforbund.

Stanset og anmeldt for ulovlig kabotasje

STANSET DENNE BILEN: Denne lastebilen skulle angivelig til Mosjøen, men ble stanset av Statens vegvesen og anmeldt for ulovlig kabotasje.

Foto: Statens vegvesen

Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen

MANGLET DOKUMENTER: Sjåføren som ble stoppet hadde ikke papirene i orden, forteller Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Foto: Privat

Det var under en kontroll ved E6 på Jessheim tidligere denne uken kontrollører fra Statens vegvesen forsøkte å stanse en slovakisk lastebil fra Bring Trucking, skriver Transportmagasinet.

– Sjåføren nekter å stanse, og kjører rett forbi kontrollstedet. Vi kjører etter vedkommende, og får etter hvert stanset sjåføren, forteller kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen i Jessheim til NRK.

Sjåføren, som er rumensk, forteller at han er på tur til Nord-Norge og Mosjøen.

– Han kjørte imidlertid sørover på E6 fra Larvik. Hvorfor han var på tur sørover, men skulle nordover, hadde han ikke noen god forklaring på, men vi får klarhet i at det er hans tredje kabotasjetur i Norge, sier Rogneby videre.

Kabotasjekjøring er en betegnelse på den transporten som utføres i et annet land enn der transportøren holder hjemme. Det er i utgangspunktet forbudt i Norge, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidige turer her til lands.

Men da må papirene være i orden, noe denne mannen heller ikke hadde.

– Han manglet nødvendige dokumenter på hva han hadde fraktet inn til Norge. De skal være med i førerhuset til enhver tid, fastslår Rogneby.

Mens lastebilen var fra Bring, var selve lasten fra DHL.

– Han mente det hele bero på en misforståelse. Men stoppskiltene er på to ganger én meter med store, blinkende lys, og skal være lette å forstå også for utenlandske sjåfører. Så den forklaringen kjøpte vi ikke helt, sier Rogneby.

– Ødelegger det norske markedet

Nå er sjåføren anmeldt for ikke å ha stoppet for kontroll, samtidig som Bring er anmeldt for ulovlig kabotasje.

Vi tar månedlig sjåfører for illegal kabotasje.

Bjørn Uno Rogneby / Statens vegvesen

– Vi tar månedlig sjåfører for illegal kabotasje. De ødelegger det norske markedet ved at de tar transportoppdragene til norske aktører. Utenlandske sjåfører kjører til svært lave priser som er vanskelig å konkurrere med i Norge, sier Rogneby.

Kontrolløren forteller at det er et vanskelig kartleggingsarbeid for å avdekke ulovlig kabotasje.

– Vi tar stadig noen, men det er en utfordring å bevise forholdene, avslutter han.

– Ikke akseptabelt

Elisabeth Gjølme

UAKSEPTABELT: Elisabeth Gjølme understreker at Posten og Bring har nulltoleranse for ulovlig kabotasje.

Foto: Erik Burås / Posten

Konserndirektør for kommunikasjon i Posten, Elisabeth Gjølme, forteller at de ser alvorlig på at sjåføren ikke stanset da han ble bedt om det.

– Det er ikke akseptabelt, og noe vi har tatt opp med sjåføren. Forklaringen han har gitt er at det beror på en misforståelse, og at det ikke vil skje igjen, sier hun.

Hun er ikke helt enig i at sjåføren kjørte ulovlig, og mener det er noe uklarhet rundt hvilken dokumentasjon kontrollørene krever og hva faktisk som er kravet.

– Han hadde med seg dokumenter, men det er strid rundt hvorvidt noen av dokumentene manglet.

Hun understreker at Posten og Bring har nulltoleranse for ulovlig kabotasje, og at de ønsker at reglene skal håndheves med hyppige kontroller.

– Nå skal vi inn i en dialog for å få klarhet i hva slags dokumentasjon som faktisk kreves, avslutter hun.

– Et stort problem

Problemet med kabotasje er stort, ifølge Norsk Transportarbeiderforbund, som anslår at kabotasjekjøring i Norge har økt med 30-40 prosent bare fra 2012 til 2013.

Geir Kvam

ØKENDE: Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund forteller at problemet er økende.

Foto: Norsk Transportarbeiderforbund

Også Lastebileierforbundet har tidligere kommentert saken, hvor de viser til at stadig flere nærmest tomme vogntog passerer grensen for så å ta lønnsomme transportoppdrag i Norge.

Med timebetaling på rundt 20-30 kroner til de utenlandske sjåførene, opplever norske transportarbeidere at jobbene står i fare.

– Problemet er enormt. Et av de store problemene er at det ikke finnes noen oversikt over omfanget, sier forbundssekretær Geir Kvam hos Norsk Transportarbeiderforbund.

Han forteller at kabotasje i seg selv har vært lov siden 1993, men at det først ble et problem da EU lettet på regelverket i 2004. Omfanget økte frem til 2007, før nye regler skulle ordne opp i forholdene i 2009. Men fortsatt er regelverket veldig rundt, sier Kvam.

– Det har så langt ikke engang vært et halvhjertet forsøk fra EU på å ordne opp. Vi må huske på at EU ønsker seg et fullstendig frislipp av godstransport i Europa. Dermed vedvarer utfordringene.

– På hvilken måte er dette er problem for næringa?

– Det er dramatisk på flere måter. Norske aktører mister oppdrag, fordi man ikke kan konkurrere på samme vilkår. Men også sikkerhetsmessig er dette et problem. Utenlandske sjåfører kommer til Norge uten opplæring og med dårlig utstyr, noe som er et gjentakende problem vinter etter vinter.

– Har fokus på utfordringene

Politiinskeptør Tor Svalastog i UP

HAR FOKUS PÅ PROBLEMET: – Mitt inntrykk er at dette er et økende problem, sier Tor Svalastog i UP.

Foto: Politiet

NRK har tidligere avslørt at utenlandske sjåfører som kjører i Norge får så dårlig betalt at de ikke en gang har råd til å kjøpe mat her i landet. Enkelte sjåfører oppga en så lav lønn som 5-600 euro i måneden.

Politiinspektør Tov Svalastog hos Utrykningspolitiet forteller at også de har et særlig fokus på ulovlig kabotasjekjøring.

– Mitt inntrykk er at dette er et økende problem fordi de utenlandske sjøfårene ofte kjører mye billigere enn de norske. De gjør dem attraktive for norske oppdragsgivere.

Han understreker likevel at kabotasjekjøringen først blir ulovlig når regelverket blir brutt.

– Et vogntog som kjører internasjonalt har lov til å utføre tre transportoppdrag i Norge innenfor en tidsramme på syv dager, sier Svalastog.

På spørsmål om det er lett å avdekke brudd på regelverket, innrømmer politiinspektøren at det ikke alltid er like enkelt.

– Føreren skal ha med seg nødvendige papirer. Likevel kan det være vanskelig å oppdage ulovligheter, og det er heller ikke vanskelig å unndra seg kontroll.

Han håper regjeringen kan se nærmere på regelverket, slik at det blir lettere å ta unna de som kjører ulovlig.

– Jeg registrerer at næringen mener at politiet ikke gjør nok. Det er fordi regelverket kan være komplisert og vanskelig å håndheve. Hvis reglene blir litt enklere, blir det også lettere for kontroll- og påtalemyndigheter å håndheve reglene, avslutter han.