Hopp til innhold

– Vi vil være sikre før vi åpner

Den offentlige nettportalen Altinn blir ikke åpnet torsdag, men kan være i drift igjen fredag.

Altinn jobber på spreng i Brønnøysund

Et 60-talls ansatte i Brønnøysund har jobbet på spreng natt og dag for å tette sikkerhetshullene i Altinn-systemet

Foto: Ole-Christian Olsen

– Nå jobber vi med våre leverandører for å få på plass gode tekniske dokumentasjoner, noe som mangler nå, sier kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo i Brønnøysundregistrene til NTB.

Jobbet døgnet rundt

Det har blitt jobbet døgnet rundt siden tjenesten ble utilgjengelig tirsdag.

– Vi er helt klart opptatt av å være helt sikre på at åpningen kan skje kontrollert og sikkert, sier Brønmo.

– Tror ikke på hackere

Mette Siri Brønmo, kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene

Mette Siri Brønmo, kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo i Brønnøysundregistrene avviser næringsminister Trind Giskes påstand om at det kan være en angrep hackere som er årsaken til sammenbruddet.

– Det er absolutt ingenting som tyder på det nå. Men sikker kan vi aldri være før vi har full oversikt over situasjonen, sier hun til NRK.no.

Hun har forståelse for at publikum ønsker å se selvangivelsen sin. Men mest bekymret er Altinn for de profesjonelle brukerne, som bruker nettportalen som daglig arbeidsverktøy.

– Riper i lakken

Hun innrømmer at Altinn-kollapsen har gitt Brønnøysundregistrene en ripe i lakken.

– At Altinn ligger nede er ikke bra for tilliten verken til elektronisk forvaltning generelt eller Brønnøysundregistrene.

Brøt sammen

Tirsdag ble skatteoppgjøret tilgjengelig. Mange skulle bruke tjenesten samtidig, noe som førte til stor pågang. Mange klarte ikke å logge seg på. Men problemene var ikke over med dette. Senere samme dag førte en sikkerhetsfeil til at mellom 1.500 og 2.000 personer fikk se informasjon om en mann som i ettertid har fått kallenavnet Altinn-Kenneth.

192 av dem som fikk se profilen hans, prøvde å hente ut informasjon uten å lykkes, ifølge VG.

Altinn håndterer 3,9 millioner selvangivelser. I tillegg brukes tjenesten til rapportering fra privatpersoner og næringsliv til 38 offentlige etater. Ifølge en rapport fra Det Norske Veritas (DNV) gjør omfanget av tjenestene at risikoen for teknisk svikt er høyere enn den burde ha vært.

– Har satt inn tiltak

Altinn er nede

Det jobbes fortsatt for å finne årsaken til at nettportalen brøt sammen tirsdag ettermiddag.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

I en pressemelding fra Brønnøysundregistrene onsdag kveld innrømmes det at man har vært klar over at Altinn ble åpnet for publikum med flere kjente feil og mangler, men at man valgte å gjennomføre prosjektet etter en helhetsvurdering.

– Vi var omforent med leverandørene om en retteplan, sier fungerende direktør Håkon Olderbakk.

Han understreker at en rekke tiltak er iverksatt for å styrke både plattformen og organisasjonen.

– Mange av problemområdene har Brønnøysundregistrene jobbet med i lengre tid. Svært mange feil er rettet, og vi har gjennomført et viktig forprosjekt for å bedre test- og kvalitetsprosessene. Det gjenstår likevel mye arbeid før løsningen er så driftssikker og robust som vi ønsker, sier Olderbakk.

Ifølge Brønnøysundregistrene har man de siste to årene rekruttert og styrket kompetansen på flere områder i forbindelse med Altinn-prosjektet.
Det jobbes fortsatt for å finne årsaken til at nettportalen brøt sammen tirsdag ettermiddag.

– Vi åpner ikke løsningen før vi er helt sikre på at den fungerer som den skal, sier Olderbakk.