Hopp til innhold

Advarer om at milliardtunnel ikke er lønnsomt

Fylkespolitikerne i Nordland ønsker å bygge en undersjøisk tunnel til 5,2 milliarder kroner på Ytre Helgeland. En transportforsker mener det er usikkert om utbyggingen vil være lønnsom.

Fylkesrådet i Nordland vil bygge undersjøisk veitunnel til 5,2 milliarder under Alstenfjorden.

Tunnelen skal være 13 kilometer lang og ligge 300 meter under havoverflaten i Alstenfjorden. Dermed vil den binde sammen kommunene Alstahaug, Herøy og Dønna med til sammen 11.200 innbyggere.

Fredag i forrige uke presenterte fylkesråd for samferdsel, Hild Marit Olsen planene for en ny tunnel under Alstenfjorden, som skal gå fra Sandnessjøen til Herøy og Dønna.

Prosjektet er tidenes dyreste i Nordland, og vil koste omlag 5,2 milliarder kroner og ta minst 30 år å realisere.

Thor-Erik Sandberg Hanssen

Førsteamanuensis Thor-Erik Sandberg Hanssen.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

– Dette vil helt klart gå ut over samferdselsstrukturen i resten av fylket, sier førsteamanuensis Thor-Erik Sandberg Hanssen ved Universitetet i Nordland.

– Det er bare en pott å ta av, så da blir det 5,2 milliarder kroner mindre å bruke på andre veiprosjekter.

Vil ha regjeringen med

Men en undersjøisk tunnel på Ytre Helgeland er likevel nødvendig, mener samferdselsråd Hild-Marit Olsen.

– Det er ikke antall innbyggere som er det viktige her, dette handler om næringslivet og de samfunnsmessige behovene framover, sier Olsen.

Hun har stor tro på å få gjennomført prosjektet, men kan ikke gi noen eksakt dato for når tunnelen vil stå ferdig.

– Først må vi få et vedtak i fylkestinget, så starter jobben med å finansiere prosjektet, sier fylkesråden.

Fylkesrådet ser for seg en finansieringsløsning som består av en god porsjon statlig finansiering, men bompenger og fergemidler må også til.

Fylkesrådsleder Hild-Marit Olsen

EN MÅNELANDING: – Dette blir en månelanding for Nordland, sa samferdselsråd Hild-Marit Olsen (Ap) under pressekonferansen i forrige uke.

– Usikkert om det er lønnsomt

Så langt er det ikke gjort en fullstendig samfunnsøkonomisk analyse av tunnelprosjektet. Og ifølge transportforskeren vil utviklingen i næringslivet og befolkningen fremover avgjøre om prosjektet blir lønnsomt.

– Hvis folk flytter fra disse tre kommunene og næringslivet ikke vokser før utbyggingen starter, vil det påvirke prosjektet negativt rent samfunnsøkonomisk, sier Thor-Erik Sandberg Hanssen til NRK.

Likevel har han ikke problemer med å forstå hvorfor politikerne ønsker en ny tunnel på Ytre Helgeland.

– Det vil bli kortere reisetid for alle. Spesielt fiskerinæringen vil tjene på det fordi verdien av fisken avhenger av hvor raskt den kommer ut på markedet.

Investerer mest der det er lite folk

Tidligere har Sandberg Hanssen og forskerkollega Finn Jørgensen, også fra Universitetet i Nordland, sett på utbygging og planlegging av 83 riksveistrekninger i Norge fra 2010 til 2019. De fant blant annet ut at det investeres mest der det ikke er så mange innbyggere.

– Det kan tolkes slik, ja. Men veier er også viktige i fylker med mer spredt befolkning og der de er hovedårer, sier Finn Jørgensen til Aftenposten.