Hopp til innhold

«Yamaska» hadde dårlig fortøyning

Lastebåten som slet seg hadde for dårlig fortøyning og fikk pålegg av skipskontrollen om å reparere det.

Video nsps_upload_2009_9_16_21_4_8_1839.png
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Dagen etter at det Liberia-registrerte lasteskipet var nær ved å drive i land i Nesna, gjennomførte myndighetene kontroll.

LES: Bare flaks forhindret katastrofe

Skipskontrollen slo fast at fortøyningssystemet ikke oppfylte kravene og påla rederiet om å utbedre feilen.

Dårlig sjømannskap

Bare flaks hindret lastebåten i å drive i land og forårsake en ny oljekatastrofe. En slepebåt som tilfeldigvis kom forbi, klarte i siste liten å avverge at lastebåten drev i land.

Nå får mannskapet på lasteskipet sterk kritikk av myndighetene.

- Sjømannskapet som ble utvist her var ikke god nok. Det sier regiondirektør Fridjof Wangsvik til NRK.

Uvær og storm herjet langs nordlandskysten onsdag niende septemberm, og Kystverket mener alle skip må ta forholdsregler når man venter uvær.

«Yamaska»

Mannskapet på lasteskipet gjorde ikke god nok jobb da stormen kom og båten var i ferd med å drive i land.

Foto: Lena Kristin Vollen

Roser redningsmannskapet

Slepebåten «Boa Hårek» var på vei til Mo i Rana og oppdaget helt tilfeldig at et lasteskip drev fritt i sjøen. Kaptein Bjørnar Bye satte inn alle krefter for å unngå at «Yamaska» skulle drive i land og forårsake et stort oljesøl.

Nå får de ros av myndighetene for måten de reagerte og handlet på.

– Dette var en meget alvorlig hendelse og vi kunne fått en ny Langesund-ulykke. Jeg vil berømme mannskapet på slepebåten, de har gjort en formidabel innsats, sier Wangsvik.

Fiskeriminister Helga Pedersen sier til NRK Nordland at det eventuelt vil settes i verk tiltak hvis det er gjort noe som ikke burde vært gjort eller dersom det foreligger mangler ved beredskapen i forbindelse med nestenforliset.