Utenlandske vogntogsjåfører kan i vinter bruker sommerdekk på vinterføre, til tross for de nye dekkforskriftene som Samferdselsdepartementet innførte i januar. Årsaken er at man i de nye dekkforskriftene tillater dekk med merket «M+S» (Mud and snow).
Nestleder Eirik Sivertsen (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget krever umiddelbare endringer. Nå lover samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) å ta grep.
– Nå som vi har blitt oppmerksomme på problemstillingen, har vi bedt Vegdirektoratet undersøke om dette er sant og hva som i så fall er omfanget. Hvis problemet er reelt, vil vi gå inn og stramme inn reglene, slik at man ikke klarer å omgå dette ved kunstig merking, sier Solvik-Olsen til NRK.
– Har gjennomført flere tiltak
Etter at de nye dekkforskriftene ble innført har Norsk Lastebileierforbund (NLF) sett at stadig flere sommerdekk blir merket «M+S».
– De internasjonale velrenommerte dekkprodusentene har helt enkelt stemplet sommerdekkene sine med M+S. Dermed har et sommerdekk blitt til vinterdekk, fortalte administrerende direktør Geir A. Mo i NLF på mandag.
Solvik-Olsen sier de har gjort mange tiltak de siste årene for å bedre sikkerheten på norske veier, blant annet ved at dårlig skodde kjøretøy nå kan holdes fysisk tilbake ved hjelp av hjullås.
– Jeg har derfor ikke til hensikt å la oss lure av at en da begynner å sette nye merker på gamle produkt, fastslår han.
Sperret E6 300 ganger
Sist vinter sperret vogntog E6 rundt 300 ganger – med store konsekvenser for varetransporten i landet.
Samferdselsministeren lover derfor rask prosess hvis situasjonen er så alvorlig som blant annet NLF har gitt uttrykk for, slik at «smutthullet» blir tettet før vinteren for alvor setter inn.
– Sett i ettertid – var det feil å ta med disse «M+S»-dekkene i forskriften?
– I utgangspunktet var de faglige rådene inn til oss at dette er dekk som er godt egnet. Så må det samtidig sies at dette er en forskrift vi innførte i fjor. Hvis vi må bruke litt tid på å finjustere regelverket, så er det en jobb vi skal ta, sier Solvik-Olsen.
Nokian: – Trygt å bruke våre dekk
NRK har vært i kontakt med både Michelin og Nokian. Ingen av dem kjenner seg igjen i bildet som blir beskrevet.
– Våre dekk som har M+S-klassifisering kan man trygt bruke, sier salgssjef Trond H. Andersen i Nokian.
– Har dere merket flere dekk med «M+S» etter at den norske forskriften kom?
– Dette er en klassifisering vi har brukt i mange år, og det har ikke skjedd noen endring det siste året.