Hopp til innhold

– Vi setter vår lit til at Havarikommisjonen finner svar

Familien til 69 år gamle Åge Vikedal, som omkom da en sjark sank ved Røst i påska, håper de kan få visshet i hva som skjedde.

Fiskebåter og redningsskøyta «Skomvær III» under redningsaksjonen utenfor Røst

AKSJON: Redningsskøyta, redningshelikopter og flere titalls fiskebåter deltok i redningsaksjonen. Bildet er tatt like etter at havaristen sank.

Foto: 330-skvadronen

Det var 2. påskedag flere fiskebåter ved Røst i Lofoten mottok nødsignal fra den 28 fot store sjarken med to personer om bord.

Selv om flere båter kom til for å hjelpe, klarte ingen å berge 69 år gamle Åge Vikedal. Barnebarnet på 19 år og flere andre ble vitner til at båten sank med bestefaren under dekk.

Skipper Gunnar Waagø

Skipper Gunnar Waagø på RS «Skomvær III»

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Bestefaren var inni lugaren for å hente overlevelsesdrakter og rakk ikke å komme seg ut. Barnebarnet hørte at han banket og ropte, sier skipper Gunnar Waagø på redningsskøyta «Skomvær III» til NRK.

Familien til den omkomne er gjort kjent med at NRK omtaler hendelsen, men ønsker ikke å uttale seg om hendelsesforløpet.

I en uttalelse til NRK skriver familien følgende:

– Vi setter vår lit til at Havarikommisjonen og politiet får belyst alle sider av saken på en god måte, slik at vi kommer raskt igang med søk etter den omkomne og får en visshet rundt hendelsesforløpet.

Etterforsker ulykken

Redningsskøyta forsøkte å slepe havaristen nærmere land, men det var nytteløst.

Åge Vikedal (69) fulgte med båten ned og er fortsatt ikke funnet. Båten, som tilhører savnedes barnebarn, ligger nå på mellom 70 og 90 meters dybde.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Redningsskøyta "Skomvær III"

Redningsskøyta «Skomvær III» til kai på Røst.

Foto: Redningsselskapet

Statens Havarikommisjon for Transport og politiet i Salten skal etterforske ulykken sammen. Årsaken til ulykka er ikke kjent.

– Dette preger folk på havet. Det var mange her som kjente ham, sier Gunnar Waagø.

Viktig funksjon

Overingeniør Kristian Torkelsen i Sjøfartsdirektoratet forklarer at overlevelsesdrakten skal holde en person flytende, beskytte vedkommende mot temperaturfall i havet, og være synlig.

Torkelsen understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag, men sier det er viktig at drakten er lagret lett tilgjengelig i fartøyet, slik kravet også er.

– Drakten skal være på en tydelig merket plass i eller i nærheten av styrhuset. Ved for eksempel en ulykke handler det om kort responstid.

Han sier direktoratet opplever at mange fiskere er opptatt av kravene til overlevelsesdrakt.

– Det er vanskelig å uttale seg generelt, men vi får mange henvendelser fra folk som er opptatt av å ha riktig type utstyr på plass.

Røst