Hopp til innhold

Her leter de etter vrakdeler 2000 meter over havet

I løpet av august har det svenske forsvaret plukket ned nesten 15 tonn vrakdeler fra det norske Hercules-flyet som krasjet i Nord-Sverige. Men fortsatt ligger det flere tonn igjen.

Leteaksjon i Kebnekaise

Vrakdelene fra Hercules-flyet blir fraktet ut av området med helikopter.

Foto: Carl-Johan Olofsson / Armèns jägarbataljon

Vrakrester fra Hercules

I løpet av årets aksjon har blant annet et av hjulene fra Hercules-flyet blitt hentet ned fra fjellet.

Foto: Carl-Johan Olofsson / Armèns jägarbataljon
Leteaksjon Kebnekaise

Jegerbataljonen må lete i stupbratte fjellsider i jakten på vrakdeler.

Foto: Carl-Johan Olofsson / Armèns jägarbataljon
– Vi kommer aldri til å finne alt. Det vil alltid finnes små deler der ute som vi ikke vil finne på grunn av bresprekker og all snøen, sier Carl-Johan Olofsson i det svenske forsvaret til NRK.no.

Han er militær innsatssjef og leder for 22 mann fra arméns jägarbataljon som akkurat nå befinner seg i Kebnekaisemassivet.

Flere hundre meter oppe i den stupbratte fjellsiden har de siden 1. august lett etter vrakdeler fra det norske Hercules-flyet som krasjet i Kebnekaise 15. mars i fjor. Fem norske offiserer mistet livet i ulykken.

Firer seg ned i bresprekker

Flyet ble fullstendig fragmentert i sammenstøtet med fjellet, og vrakdelene ble spredt ut over store områder.

For letemannskapene er utfordringene mange. Kebnekaise er Sveriges høyeste fjell og rager 2106 meter over havet.

I tillegg befinner vrakdelene seg ofte nede i dype bresprekker.

– Vi har firt oss ned i vertikal fjellpartier og bresprekker på jakt etter vrakdeler, forteller Olofsson.

Har samlet totalt 30 tonn

Siden 1. august har mannskapene samlet sammen 15 tonn vrakrester. Legger man til det som ble samlet i fjor, er totalt 30 tonn hentet ned fra fjellet.

– Og fortsatt ligger det fire tonn igjen i fjellet, sier Olofsson.

Men det som er igjen blir trolig liggende. Det er for det meste små deler som er igjen, de store tingene er hentet ned.

– Ett sted må man trekke en grense. En del har falt ned i bresprekker, og andre vrakdeler har blitt dekket av snøskred.

Olofsson mener årets vraksamling har vært en suksess. Den maksimale snøsmeltingen falt samtidig som letearbeidet tok til.

– Vi har hatt været med oss og har kunnet arbeide i alle områder hvor det ligger vrakrester, sier han.

Omfattende rapport

Det har snart gått et og et halvt år siden den tragiske ulykken. Men fortsatt er ikke den endelig havarirapporten langt frem.

Så langt har den omfattende rapporten vært utsatt flere ganger. I mai i år innrømmet utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen at arbeidet har vært mer omfattende enn de hadde trodd.

– En stor utredning hos oss ligger på mellom 50 til 100 sider. Denne rapporten har vokst til et omfang på nesten 200 sider allerede før 10. april. Så mange sider i en rapport gjør at det er blir vanskelig å fordøye for leseren. Derfor er vi nå i gang med å redusere antallet sider, sa Widholm til NRK.no.

I mai i fjor kom havarikommisjonen med en foreløpig rapport som viste hendelsesforløpet. Der kom det fram at «Siv» hadde fått en innflygningshøyde fra tårnet i Kiruna som var lavere enn høyeste punkt på Kebnekaise.

Hvordan denne beskjeden ble gitt, og akseptert av piloten, er foreløpig ikke kjent. Men havarikommisjonen har funnet både taleregistratoren og ferdskriveren til Hercules-flyet og forklaringen vil komme i den endelige rapporten.

I nesten en uke har soldater fra Telemarksbataljonen lett etter ferdsskriveren som var i Hercules-fl

Soldater fra Telemarksbataljonen bisto i letingen etter ferdskriveren som var i Hercules-flyet. Den ble senere funnet og har trolig gitt havarikommisjonen viktige svar.

Foto: Forsvaret / NTB scanpix