Hopp til innhold

– Dette er ingen dødslek, du blir ikke tryggere på sjøen enn dette

Det går i over 100 kilometer når vannskuteren på vannet. Politiet mener de setter utsetter seg selv og andre for fare, men vannskuterentusiastene mener at dette er tryggere enn en vanlig småbåt.

Video Vannskuter i Saltstraumen

VIDEO: Det går fort gjennom Saltstraumen når du sitter på en vannskuter.

Sesongen for vannskuter er for alvor i gang og med 125 hestekrefter mellom beina går det fort å flytte på noen hundre kilo i Saltstraumen.

– Disse vannskuterne har svært gode sjøegenskaper og brukes av livreddere over hele verden. Årsaken er at den har har vannjet og ikke propell, sier vannskuterfører Jørn Betten og Eirik Pedersen fra Bodø.

Sist helg ble han fotografert mens han sammen med en kamerat kjørte vannskuter i verdens sterkeste malstrøm.

Saltstraumen er verdens sterkeste tidevannsstrøm og ligger mellom Knaplundsøya og Straumøya i Bodø i Nordland. Strømmen er tre kilometer lang og bare 150 meter bred på det smaleste.

Sterk strøm

Vannskuter i Saltstraumen

Vannskutere er populære farkoster. Men foreløpig er de forbudt i Norge.

Foto: Leserbilde

Hastigheten på strømmen er omtrent 40 kilometer i timen. All båttrafikk stanses mens strømmen er på sterkeste. Først to timer etter hver flo og fjære kan båttrafikken gå som normalt.

Betten og kameraten kjørte gjennom Saltstraumen bare en halv time etter at straumen var på det sterkeste på vei ut lørdag kveld. Betten tilhører et aktivt vannskutermiljø i Salten, og nekter å være med på at han driver kriminell virksomhet.

– Det finnes unntak for vannskutere som er helt eller delvis produsert i EØS-land. Skuteren min er helt lovlig, sier Betten.

Vannskutersjåførene vil heller ikke være med på at de driver på med livsfarlig villmannskjøring.

– Jeg registrerer at folk mener det vi driver på med er en lek med døden. Det er feil. Disse vannskuterne er beregnet på forholdene i Saltstraumen. Forutsatt at du holder deg unna kjelene og leker bajas er det ikke farlig å kjøre her. Du bør ha litt erfaring, og du må bruke hodet. Er vinden for sterk og bølgene for store, holder du deg hjemme, sier Betten.

Flytedrakt og dødmannsknapp

Jørn Betten kjører vannskuter i Saltstraumen

Betten sier vannjeten gjør at vannskuter er det foretrukne kjøretøyet blant livreddere over hele verden.

Foto: Ola Helness / NRK

Ifølge vannskuterkjørerne i Saltstraumen skal det mye til for at en vannskuter skal synke.

– Den har lukket skrog, så du kan snu skuteren opp ned uten at den synker. For å synke må du kjøre på noe hardt og slå hull i skroget. Da synker den som alt annet, sier Betten, som mener at en vannskuter er mye sikrere enn en båt.

Dersom uhellet skulle være ute og sjåføren faller av skuteren, har guttene på seg flyteutstyr.

– Dressen ser ut som en varmedrakt, men det er en flytedrakt. På skuteren er det en dødmannsknapp. Faller du av har du sikkerhetslina på og da stopper motoren.

Forbud over hele landet

Vannskuterkjøring i Saltstraumen

Det går i over 100 kilometer i timen når vannskuterne nå er kommet på vannet. Politiet tror kjøringen kan føre til farlige situasjoner på havet. Selv mener vannskuterentusiastene at dette er tryggere enn en vanlig småbåt. Her Eirik Pedersen fra Bodø.

Foto: Ola Helness / NRK

Ifølge småbåtloven er det forbud mot ferdsel med vannskuter i Norge med mindre hver enkelt kommune har vedtatt noe annet i sine kommunale forskrifter. Betten er likevel ikke redd for å få bot når han nå står fram med navn i media. Han tror egentlig ikke politiet er ute etter å ta de som kjører vannskuter.

– Stort sett bryr ikke politiet seg om oss. Vi plager ingen, og støyer ikke. Dersom de oppretter en sak, anser jeg det som sannsynlig at den blir henlagt som intet straffbart forhold eller på grunn av bevisets stilling. Svært mange saker andre steder i landet har endt med henleggelse, sier han.

Politiet: – Blir ikke henlagt

Vannskuter i Saltstraumen

For Jørn Betten og Eirik Pedersen er vannskuterne et framkomstmiddel, på linje med en motorsykkel.

Foto: Ola Helness / NRK

Men det skjer ikke i Salten. Og slik vil det fortsette, ifølge politiadvokat Bjarte Walla i Salten politidistrikt. Han fastholder at politiet ser alvorlig på vannskuterkjøring i Saltstraumen.

– Forbudet i småbåtloven er klart. Sakene skal ikke henlegges, men stilles i bero. Kjøring i den strie Saltstraumen utgjør et ekstra faremoment. Ved gjentatte kjøringer her vil det bli tillagt vekt i skjerpende retning, sier Walla til NRK.no.

Vannskuterregelverket er kronglete. All bruk av vannskuter er nemlig forbudt i Norge med unntak av steder som har dispensasjon fra kommunen. ESA, Eftas overvåkingsorgan, har i flere år hatt til vurdering om norsk lovgivning på området er i tråd med EØS-reglene. I 2009 slo ESA fast at det norske forbudet mot vannskutere er i strid med EØS-avtalen.

Politiet må vente med bøtene

Politiadvokat Bjarte Walla

Politiadvokat Bjarte Valla.

Foto: Øystein Nygård / NRK

For vannskutere som er produsert helt eller delvis innenfor EØS, har Riksadvokaten gitt politiet retningslinjer om at påtaleavgjørelsen skal utstå inntil det foreligger et uttalelse fra EFTAs overvåkingsorgan.

– Norske myndigheter venter på ei avklaring om hvorvidt forbudet er i samsvar med EØS-regelverket. Dersom det viser seg at norsk lov ikke er i strid med EØS-reglene, vil de sakene som har fått utsatt påtaleavgjørelse, bli straffet, sier politiadvokat Bjarte Walla i Salten politidistrikt til NRK.no.

– Kjører ikke for å provosere

For Jørn Betten og Eirik Pedersen er vannskuterne et framkomstmiddel, på linje med en motorsykkel eller en småbåt.

– Vi kjører ikke vannskuter for å provosere politiet eller publikum. Vi kjører for å komme oss ut på sjøen. Jeg bruker den som en båt. Den er super å fiske fra. Går du på YouTube ser du masse videoer folk som fisker på vannskutere, sier Betten, og forklarer for NRK.no hvordan doningen virker.

– Her er selve skroget. Under det vanntette lokket ligger motoren. Jeg har to lensepumper i tilfelle det kommer inn vann.

Og det er krefter i sving når Jørn Betten utfordrer straumvirvlene i Saltstraumen.

Fra 0 til 60 km/t på tre sekunder

Vannskuter i Saltstraumen

Sesongen for vannskuter er for alvor i gang og med 125 hestekrefter mellom beina går det fort å flytte på noen få hundre kilo i Saltstraumen.

Foto: Leserbilde

– Det er en tresylindret Rotax vannjetmotor på 1500 kubikk på 260 hester. Noe av kraften forsvinner i vannjeten, det er 125 hester i vannjeten. Det er det vi blir avgiftsbelagt for.

Vannskutere kommer fort opp i fart.

– Fra 0 til 60 kilometer i timen på tre sekunder. Toppfarta på denne skuteren er 112 kilometer i timen eller 62 knop, sier Betten.

– Baklengs inn i framtiden

Vannskuter-entusiast Carl Jacob Johansen

Med henvisning til EØS-retten, kan du kjøre vannskuter hvor som helst i Norge. Til tross for forbudet, sier vannskuter entusiast Carl Jacob Johansen.

Foto: Privat

Vannskuterimportør og entusiast Carl Jacob Johansen sammenlikner det norske forbudet med skateboardforbudet på 1980-tallet, som det tok over ti år å oppheve.

– Norske myndigheter går baklengs inn i fremtiden, sier han til NRK.no.

Han selger 100 vannskutere i året, driver opplæring og arrangerer vannskutertreff over hele landet. I flere år har han sloss mot myndighetene for å få opphevet forbudet.

Spesielt kraftig reagerer han på forskjellsbehandlingen i de ulike politidistriktene.

– I Bergen går man fram som beste elev i klassen. De har inntatt samme holdning som Politiet inntok i Sverige i 2006, og sier at dette ikke er straffbart.
Jeg får stadig tilsendt kopi av henleggelsene som har blitt gjort i 2011 og 2012, det begynner å bli noen, sier han til NRK.no.

Slåss mot myndighetene

Siden har det ikke vært noe særlig problemer rundt kjøringen.

– Selvfølgelig finner du tjenestefolk som har personlige meninger om dette og tar det med seg i jobben. Men i 99 prosent av tilfellene skriver politiet en anmeldelse som legges i skuffen og etter hvert henlegger, sier han til NRK.no.

Gjennom sin advokat har han forsøkt å komme i dialog med Miljødepartemetet for å få fortgang i den politiske behandlingen internasjonalt.

– Miljøverndepartementet har snudd fra å argumentere mot støy, til at nå går vannskuterne for fort. Utviklingen har gått sin gang og myndighetene har glemt å følge med. De nye skuterne har 4-taktere som er så godt som lydløse. De har fått elektronisk brems som gjør at de stopper utrolig raskt. De har også sensorer i styrer som detekterer brå styregang slik at skuteren svinger selv om fører har sluppet gassen, sier Johansen.

Venter snarlig avgjørelse

Klagesaken som gjelder vannskutere er for tiden den eldste klagesaken i ESA. Carl Jacob Johansens advokat Espen I. Bakken i advokatfirmaet Arntzen de Besche sier en avgjørelse kan komme før sommeren.

– Det har tatt tre år, og prosessen trekker ut i langdrag. Norske myndigheter benytter det handlingsrommet som finnes i EØS-avtalen for å hindre fri flyt av varer gjennom den administrative prosessen i ESA, sier Bakken til NRK.no.

Advokatfirmaet har liggende mellom 5 og 40 saker som enten er henlagt av politiet eller som ligger på vent i påvente av behandlingen i Brussel.

– For importørene og de som har kjøpt vannskuter skaper den uavklarte situasjonen usikkerhet, sier Bakken.

– Mangler styring

Det gjør også måten politi og påtalemyndigheten takler situasjonen.

– Det mangler en nasjonale styring, mener han.

Bakken mener at de selvflytende vannskuterne det her er snakk om må falle innfor småbåtdirektivet.

Video Villmannskjøring med vannskuter

Villmannskjøring med vannskuter